Vai Mobilais Mārketings Apsteigs Interneta Mārketingu?

Nākošā lieta pēc interneta mārketinga, par kuru es stāvu un krītu ar visām četrām, ir mobilais mārketings, kas, piemēram, Latvijā tā arī kaut kā nav iedzīvojies. Es gan esmu pārliecināts, ka iedzīvosies, gluži vienkārši ir jāattīstās vairākiem priekšnoteikumiem, galvenokārt, pašu tālruņa aparātu minimālajam tehniskajam nodrošinājumam.

Par mobilo mārketingu sāku interesēties jau tad, kad mani piesaistīja interneta mārketings. Tā kā interneta mārketings ir vērsts uz pēc iespējas precīzākas mērķauditorijas uzrunāšanu, tad mani patiesībā pārsteidza fakts, ka pasaulē tik maz un neveiksmīgi tika izmantots mobilais mārketings. Tas gan bija kādus 5-7 gadus atpakaļ… Šodien it kā situācija ir uzlabojusies, bet tomēr ne līdz galam.

Mobilā mārketinga priekšnoteikumi

Šodien ir attīstījies viss – vienkāršākais tālruņa aparāts nemaz vairs nav tik vienkāršs un tam ir relatīvi daudz iespēju – mobilo tālruņu ražotāji savu produktu kvalitātes latiņu nemitīgi paceļ pa centimetram uz augšu. Neiedziļināšos sīkumos, kas tieši ir attīstījies, vienkārši atceramies, kādus aparātus mēs lietojām 5 gadus atpakaļ un kādus tagad.

Dažādi mazcenu tālruņu piedāvājumi padara jaunākos modeļus pieejamus ne tikai turīgākiem iedzīvotājiem, bet praktiski jebkuram cilvēkam.

Otra svarīgākā lieta – interneta lietošanas iespējas. Ja vēl pagājušajā gadā es tā īsti video savā tālruņa aparātā skatīties nevarēju atļauties, tad tagad pa “piecīti”, ko es maksāju LMT, es vairs nespēju mēneša ietvaros izlietot operatora pieškirto limitu. Un var tos Youtube video skatīties, cik uziet…

Tas viss kopā man saka priekšā – ir īstais laiks attīstīties mobilajam mārketingam.

Mobilā mārketinga potenciāls ir daudz lielāks nekā tas šobrīd ir interneta mārketingam! Jā, tas skan neticami, bet tā tas ir! Interneta mārketings ir sasniedzis noteiktu attīstības pakāpi, mobilais mārketings vēl nebūt nē. Turklāt, ja dators ar interneta pieslēgumu ir daudziem cilvēkiem, tad mobilais tālrunis ar jaunākām iespējam ir/tuvākā nākotnē būs vēl lielākam skaitam cilvēku.

Pie tam visi pētījumi rāda, ka mobilo tālruņu lietotāji internetu no saviem aparātiem lieto arvien vairāk un vairāk. Un ir skaidrs, ka drīzumā pavisam ierastas kļūs tādas relatīvi jaunas lietas, kā, piemēram, mobilo tālruņu liste/datu bāze. Šodien tomēr populārākas ir e-pastu listes.

Mobilais mārketings Latvijā

Starp citu, jaukas lietas šajā virzienā notiek arī Latvijā. Papildus man ļoti simpātiskajam servisam Mobilly.lv, ir arī tāds serviss kā SMSbuzz.lv un galu galā pavisam nesen parādījies arī mobilā mārketinga pakalpojumu sniedzējs Sales.lv, kas sniedz dažādus pakalpojumus kā datu bāzu izveide un menedžēšana, kā arī mikromaksājumi. Tātad veidojas gan platformas, gan arī struktūras, kas izglīto un palīdz to visu integrēt mārketinga plānā/aktivitātēs.

Protams, tas Latvijā vēl ir tikai pats sākums un attīstības potenciāls vēl ir milzīgs. ASV šobrīd līdz ar sociālo tīklu mārketinga bumu ļoti skaļi sevi pieteicis arī mobilais mārketings – tas pamazām izvirzās uzņēmumu mārketinga risinājumu ieviešanas top prioritāšu sarakstos.

Un tas tikai tāpēc, ka mobilais mārketings ir lielā iespēja, daudz lielāka nekā interneta mārketings. Es domāju, ka abi šie savstarpēji integrēsies.

Interneta lietotāju skaits Latvijā, kas ir lietojuši internetu pēdējo 6 mēnešu laikā – 60%

Interneta lietotāju skaits Latvijā, kas ir lietojuši internetu pēdējo 7 dienu laikā – 57%

Salīdzinājumam, mobilo tālruņu izplatība Latvijā ir vairāk nekā 100%, kas nozīmē, ka vidēji Latvijas iedzīvotājam ir vairāk nekā viens tālruņa aparāts/SIM karte.

Mobilā mārketinga risinājumi

Ierastais risinājums, protams, ir SMS īsziņas uz telefonu. Tiesa gan uzreiz jāsaka, ka uz klientu piekrišanu balstīts šāda veida mobilais mārketings Latvijā ir daudz retāk sastopams nekā brutālais SMS spams. Tieši tāpat kā e-pasta mārketinga gadījumā. Sazin no kurienes noplūdušas, savāktas datu bāzes, uz kurā esošajiem numuriem tad tiek sūtīts viss pēc kārtas bez nekādiem jautājumiem vai klients tam vispār ir piekritis.

Bet tās jau nav vienīgās mobilā mārketinga iespējas. Tā kā raksts jau ir sanācis baigi garš, tad ieskats dažās interesantākajās.

Bluetooth mārketings vairāku iemeslu dēļ laikam tomēr tā arī neiedzīvosies, taču šī risinājuma izmantošanai nav jātērē milzīgi līdzekļi, katrā ziņā risks nav liels, ja risinājuma izmantošana neizdodas. Jo šis attēlā redzamais Ad-Pods maksā tikai 695 mārciņas un, lūdzu, realizē savu bluetooth mārketingu. Pilnīgi noteikti vēl šo risinājumu var izmantot kādos pasākumos u.tmldz., noteiktā vietā.

Daudz interesantāks man šķiet pasaulē jau sen zināmais BarCode mārketings. Šajā sakarā iesaku apskatīt tādu interesantu servisu kā Scanlife. Tiem, kas sevišķi negrib tajā iedziļināties – servisā var izveidot 2D kodus, kurus pēc tam var izmantot “dajebkādos” veidos – gan online, gan offline vidē. Viss, kas ir nepieciešams, tālruņa aparātos iestrādāta kodu lasīšanas sistēma. Starp citu, es savā Nokia instalēju šo programmu pāris minūšu laikā.

Saredzu, ka šādus kodus var izmantot, piemēram, tradicionālie mediji, grāmatas, žurnāli, kas ir atrisinājums pašreiz esošai saišu ievietošanas problēmai. Cilvēkam tikai atliek noskenēt kodu un viņš ir saņēmis info vai iekļuvis norādītajā mājas lapā, kur viņu sagaida kāds piedāvājums vai bonuss.

Lai saprastu līdz galam, kā aptuveni tas darbojas, es izveidoju sev vienu kodu (tam patērēju minūti) – kodā ir “apslēpts” mans Twitter profils.

Tātad, veic sekojošās darbības:

  1. Lejupielādē un instalē savā tālrunī ScanLife programmu (tālrunī jābūt iestrādātai fotokamerai)
  2. Nofokusē zemāk redzamo kodu displeja centrā tā, lai programma automātiski fiksētu to un apstrādātu (nekas nav jāklišķina)
  3. Apstiprini piedāvāto saiti un nokļūsti manā Twitter profilā

Jauki vai ne? Atliek tikai fantazēt, kur un kā šo varētu izmantot. Protams, lielākais bremzējošais faktors ir programmas instalēšanas nepieciešamība un, atkal jau, minimālais tehniskais nodrošinājums (fotokamera tālrunī). Tomēr, tiem, kam tas varētu būt noderīgs rīks, jāaudzina sabiedrība, jāmāca lietot dažādas papildus programmas un ierīces, lai veidotu dzīvi labāku gan sev, gan saviem klientiem.

Pasaulē šo risinājumu pielieto ļoti dažādos veidos:

1. Veikalā tiek pārdota sadzīves tehnikas vienība – noskenējot šo kodu, tiek piedāvāts apskatīt video, kā šī ierīce darbojas

2. Kādā restorānā noskenējot attiecīgo kodu, tiek piedāvāts apmeklēt un saglabāt šī restorāna ēdienkarti, web lapas adresi utt.

Šeit jau var iet arī tālāk – apvienot šo sistēmu ar maksājumu sistēmu. Piemēram, jau minētajā Mobilly servisā nebūtu jāievada īsziņas teksts un tas uz kādu numuru jānosūta, bet vienkārši noskenēt attiecīgo kodu un maksājums notiek.

Vēl interesantas lietas mobilajā mārketingā, par ko varētu parunāt, ir VoiceMail mārketings, FourSquare.com izmantošana mobilajā mārketingā (starp citu, FourSquare.com lapas augstu rankojas Google meklētājā, tomēr galvenā iespēja – ātri uzrunāt tuvumā esošo mērķauditoriju utt.), tāpat arī, lūk, šāda tipa servisi un vēl daudz kas cits, bet tas šodienai būs par daudz…

Aigars - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Aigars (210 Raksti)

Mans lauciņš ir affiliate mārketings/partermārketings. No tā izriet, ka labi orientējos dažādos interneta mārketinga jautājumos.



5 komentāri rakstam “Vai Mobilais Mārketings Apsteigs Interneta Mārketingu?”

  1. […] This post was mentioned on Twitter by WebMarketing.lv, Media Alliance. Media Alliance said: @webmarketing_lv Vai Mobilais Mārketings Apsteigs Interneta Mārketingu?: Nākošā lieta pēc interneta mārketinga, pa… http://bit.ly/btNLIZ […]

  2. Mairis Skuja saka:

    Vienu informāciju gan varu papildināt/palabot:

    1) “… pavisam nesen parādījies arī mobilā mārketinga pakalpojumu sniedzējs Sales.lv …”

    Informācijai:

    Sales.lv mobilā mārketinga sfērā darbojas kopš 2005. gada, agrāk pozicionējām sevi, kā “Direct Marketing Group”.

    Šajā segmentā ir arī citi uzņēmumi, kam ir līdzīga pakalpojumu struktūra kā mums- lielāki, mazāki, dažādi :)

  3. Aigars saka:

    es gan, Mairi, teiktu daudz skarbāk, varbūt arī ir/pastāv citi uzņēmumi, bet es to darbību ikdienā nejūtu nemaz un īstenībā nekad arī neesmu jutis (tik mazā valstī kā Latvija!), nekādus mobilā mārketinga risinājumus, izņemot SMS spamu, jā, tieši spamu es uz savas ādas ne reizes neesmu izbaudījis…

    bet man ir daudz interešu un es pat gribētu, lai daudzi uzņēmumi man piedāvātu mobilā mārketinga risinājumus

    tāpēc Jums, ko vienkārši pamanīju Twitterī, novēlu nebūt tik nepamanāmiem

  4. Vents saka:

    tik daudz burtu, tomēr virsrakstā uzdotais jautājums nav atbildēts. parasti jau ir “rezumē” problēmas apskatam

  5. Aigars saka:

    jā, šoreiz noslinkoju ar rezumē, bet atbildes nav nevienam, ir tikai viedokļi. Dzīvosim, redzēsim. Kā, piemēram, domā Tu, Vent?

Ieraksti komentāru