“Sačakarētā” izpratne par Interneta Mārketingu Latvijā

Interneta mārketinga rīkiNu jau ilgu laika periodu domāju, kā lai labāk uzraksta šādu rakstu. Ar ko sākt un ar ko beigt. Vairākas reizes iesāku, bet nepabeidzu. Taču kā zināms, tad pats labākais risinājums ir rakstīt tad, kad ir iedvesma. Šodien man ir iedvesma.

Es pilnībā esmu pārliecināts par virsraksta atbilstību realitātei. Kāpēc? Esmu saskāries gan iepriekšējā darbā, gan tagad ar ļoti lielu izpratnes trūkumu par Interneta mārketinga detaļām un to nozīmi. Pat e-vidē ir tik daudz nekvalitatīvas informācijas, ka nekas vairāk par riebumu neveidojas.

Jā, arī es neesmu ideāls un arī es varu kļūdīties, taču es nekad nemeloju apmeklētājam, jo rakstu to, ko pats esmu iemācījies un pielietojis dzīvē un to, uz kādiem principiem veidoju savu izpratni par Interneta mārketingu.

Interneta mārketings ir kā puzzle, kura ir gatava tikai tad, kad ir ievietots pēdējais gabaliņš. Tāpat arī IM – darbojas ar pilnu atdevi tikai tad, kad tiek iedarbināti visi rīki.

Sāksim ar banālām lietām.

SEO

Tik daudz ir runāts par SEO… Labs mārketinga instruments, slikts, melns, balts, garš, tievs.

Es teikšu, ka tas bija, ir un paliks tikai VIENS NO Interneta mārketinga instrumentiem. Pārspīlēt tā nozīmi ir muļķīgi, jo nekad tas nebūs visiem projektiem apmeklētāju plūsmas iegūšanas galvenais rīks. Tieši tāpat kā NEVIENS CITS Interneta mārketinga instruments.

Tā ir vienkārši bezatbildība pret savu projektu – koncentrēties tikai un vienīgi uz SEO. Kur tad paliek, manuprāt, galvenās lietas – mājas lapas Saturs un Lietotāju apmierinātība?

Es pat pateikšu vēl vairāk. Es pats Internetā nopelnīju pirmo nopietno naudu vispār praktiski nezinot neko par SEO. Arī tagad zinu pamatus, apgūstu advancētāku informāciju, bet man tas nav galvenais rīks, ar ko es strādāju. Tas ir svarīgs, bet tikai “viens no”.

Tāpat ir muļķīgi arī noniecināt SEO nozīmi. Neko stulbāku neesmu dzirdējis kā salīdzināt terminus un vilkt paralēles starp “SEO draudzīgs” un “Lietotājam draudzīgs”. Ja Tu raksti par kaut ko konkrētu saturu, tad tas vienmēr būs gan SEO, gan Lietotājam draudzīgs. Vai arī – neviens, ne otrs. Kādam izdodas ierakstīt vairāk atslēgvārdu saturā, kādam mazāk. Ja ir iespējas lietot atslēgvārdu, tad labāk ir to darīt nekā nedarīt.

Saturā taču papildus neparādās kodi, formulas un aprēķini tikai tāpēc, lai tas kļūtu par SEO draudzīgāku! Tā murgainā izpratne par šīm atšķirībām slēpjas faktā, ka lūk tur ir vairāk atslēgvārdu nekā vajag. Cik vajag? Kāds man var parādīt oficiālu informāciju par to, cik daudz atslēgvārdu drīkst izmantot tekstā? Un kāds var pierādīt pretējo? Līdz tam tās visas ir tukšas runas. Jo ir tikai pieņemtie standarti, kam īsti neviens netic.

Kā var apgalvot, ka no SEO darbībām iegūtā apmeklētāju plūsma īsti nekam nav derīga? Jūs ko, galīgi aptrakuši? Mans jautājums – Ko tad Tu vispār optimizē un kāpēc? Kāds ir Tavs mērķis? Vai Tu mājas lapu par Baraku Obamu optimizē uz atslēgvārdu Vladimirs Putins? Tādā gadījumā protams, ka apmeklētāju plūsma veidosies nekvalitatīva un rēķināt konvertācijas procentus ir maigi sakot stulbi.

Bet ja Tu dari kā pienākas, izanalizē atslegvārdus, izveido atslēgvārdu kodolu un mērķtiecīgi strādā ar tiem, tad kur te parādās nekvalitatīva apmeklētāju plūsma? Nav tādas! Neviens cilvēks, kam interesē tikai un vienīgi Vladimirs Putins, mājas lapu par Baraku Obamu mūžam neredzēs, ja mājas lapas apmeklētāju plūsma tiks veidota kvalitatīvi.

Un te jau ieslēdzas vidējie rādītāji. Manis paša piemērs no viena konkrēta projekta.

Ir specifiska nišas mājas lapa. Landing page ir optimizēts uz to, lai cilvēks parakstās uz meillisti, pretī saņemot bonusus. No visas apmeklētāju plūsmas (nav svarīgi, vai no Google, vai no konkrētas nišas foruma nākušās) vidēji 18.6% parakstās uz šo meillisti.

Tālāk notiek darbs ar Apmeklētāja apmierināšanu, kas virzīts uz to, lai viņam būtu interesanti uzturēties mājas lapā un to darīt pēc iespējas ilgāk. Te ir tas īstais darbs – veidot pievienotās vērtības, censties no visa spēka par katru apmeklētāju. Un rezultāti ilgi neliks gaidīt. No šī projekta es pat varu rēķināt vidējo peļņu no viena apmeklētāja, ne tikai konvertācijas procentu. Viss ir mērāms un viss jau sen kā ir zināms.

Twitter

Vai tad, kad parādījās SMS, email mārketings pazuda? Kā Jūs domājat, kas ir spēcīgāks mārketinga instruments – SMS mārketings vai email mārketings?  Vai ir pazudis arī tradicionālais tiešais mārketings (pasta sūtījumi)?

Uz ko es velku?

Jā, Twitter ir modes lieta, forša lieta, stilīgi lietot Twitter un bla bla bla… Bet tas NEKAD nebūs spēcīgākais mārketinga instruments, kas Tev ienestu lielāko peļņu. Jāpaskaidro kāpēc?

Pieņemsim, es nosūtu savai meillistei e-pasta ziņu. Man to vidēji atver 35-40% no visas listes. Ielieciet linku Twitter un izmēriet, cik % no sekotājiem uzspiedīs uz linku!? Pieņemsim, Jums ir 1000 sekotāju. Vai 350-400 sekotāju uzspiedīs uz šo vienu linku? Jā, protams, tas ir atkarīgs no daudziem faktoriem utt., bet vidēji tas nekad nenotiks!

BET! Ja epasta ziņa paliek meila kastē uz visiem laikiem un ja ne uzreiz, tad varbūt vēlāk tomēr klients meilu atvērs, tad iekš Twitter vienkārši nav iespējams – jau pēc dažām stundām Tavs tvīts pazudīs nebūtībā.

Vai Tavu tvītu retvītos? Jā, ir cerība, bet cerība ir muļķu mierinājums..

Un – vēl joprojām ir grūtības ar mērķauditorijas atrašanu starp visiem Twitter lietotājiem. Šobrīd vairāk darbojas princips “šaujam uz laimi”.

Ko es gribu ar to teikt? Twitter nozīme Interneta mārketingā ir krietni vien pārspīlēta. Ir smieklīgi vērot uzņēmumus, kas tagad cenšas problēmas risināt ar Twitter palīdzību, bet līdz šim nav pat izmēģinājuši un vispār nezina, kas ir email mārketings. Pieļauju, ka kā jau Latvijā tas ir pieņemts, drīzumā būs mēģinājumi piepelnīties uz šo “brīnumaino” Interneta mārketinga instrumentu, kā tas ir SEO gadījumā. Twitter paliks, ja paliks tikai kā viens no Interneta mārketinga instrumentiem, kuram tomēr tuvāko divu gadu laikā neieteiktu pievērst pārāk lielu uzmanību.

Twitter ir ideāli noderīgs ziņu dienestiem, medijiem vispār, blogeriem, kas raksta par dažādām tēmām, universālas apmeklētāju plūsmas piesaistīšanai. Šobrīd izskatās, ka vairāk Twitter lieto tieši web lietās esošie cilvēki.

Slēdziens – Twitter ir spēcīgs rīks, bet ne tik spēcīgs, lai to izceltu vairāk par citiem Interneta mārketinga rīkiem.

Un tagad pārejam uz mazāk populārām lietām.

Email mārketings

Esmu pārliecināts, kas tas ir nenovērtētākais Interneta mārketinga rīks Nr.1 Latvijā. Tie, kas email mārketingu sauc par spamu, ir vienkārši muļķi. Te man vairs nav komentāru.

Ar ko jāsāk email mārketings (detalizēti blogā vēl runāsim)? Pasakiet atklāti apmeklētājam, ka Jūs viņam sniegsiet pievienoto vērtību apmaiņā pret viņa e-pasta adresi, uz kuru tiks sūtītas ziņas. Pievienotā vērtība var būt tikai viena – parakstīšanās brīdī, bet var būt arī regulāras ilgstošā laika periodā.

Dodiet klientam iespēju jebkurā brīdī izrakstīties no e-pasta listes! Nevajag slēpt atrakstīšanās linku un vispār sarežģīt šo procesu – agri vai vēlu tas novedīs pie konkrētā apmeklētāja zaudēšanas uz visiem laikiem. Bet email mārketingā klienti bieži vien arī atgriežas.

Vai Latvijā daudzi zina atšķirību starp Broadcast un Follow-up meiliem? Vai zina, kad, kas un kā ir jāsūta klientiem, lai tie būtu apmierināti un kļūtu lojāli? Cik bieži var meilos kaut ko pārdot? Cik ziņas var ievietot vienā konkrētā meilā? Kādi ir vidējie konvertācijas procenti pārdošanas ziņām? utt, utt…

Ja zinātu, tad izmantotu. Acīmredzot nezina, tāpēc es email mārketingu saucu par neizmantoto iespēju Nr.1.

Vienīgais pozitīvais piemērs email mārketingā Latvijā, ko esmu sastapis, ir Workingday aktivitātes. Taču arī tur ne bez problēmām. Es, piemēram, kā vairs neesošais potenciālais klients nevaru no šī servisa atrakstīties, vienkārši nospiežot uz vienu linku e-pasta beigu daļā. Ir jāveic papildus darbības ar savu kontu.

Apmeklētāju apmierinātība

Jau rakstīju blogā par apmeklētāju apmierinātību. Tā ir būtiskākā lieta – izveidot lietotājam draudzīgu vidi mājas lapā. Tādu vidi, kurā viņam būtu patīkami, interesanti atrasties.

Vai ar gadsimta stulbāko Interneta mārketinga izgudrojumu, vizītkaršu tipa mājas lapām var panākt Apmeklētāju apmierinātību? Aģentūras, kompānijas, firmas, kantori, kas joprojām izgatavo klientiem šāda veida mājas lapas, patiesībā pamatīgi kropļo e-vidi. Tas ir tas pats, kas uz ielas, zemē nomestas skrejlapas – it kā ir, bet jēgas nekādas. Un jo vairāk, jo nepatīkamāk.

Beidzot taču ir jāsaprot, ka NUMBER ONE visā šajā pasākumā, ko sauc par web biznesu ir tieši Apmeklētājs.

Skatamies visus lielākos, populārākos web projektus. Tā nav vairs pat tendence, tā ir realitāte – mājas lapas saturu pilnībā vai daļēji veido Apmeklētājs! Apmeklētājam ir jādod iespēja izpausties, rīkoties Tavā web vietnē. Tas var būt jebkas – komentāri zem rakstiem, forums, čats, Twitter klons, foto galerijas, video sadaļa, pilnīgi vienalga kas. Svarīgākais ir dot Apmeklētājam rīcības brīvību. Un tas  attiecas pat uz e-komerciju – arī tur var iesaistīt apmeklētājus un efekts būs daudz labāks, jo notiek nozīmīgs notikums – vienkāršs apmeklētājs kļūst par LOJĀLU apmeklētāju.

Kvalitatīva apmeklētāju plūsma

Kam Tev vajag VIENKĀRŠI apmeklētāju plūsmu jeb trafiku? Ko Tu ar to darīsi? Kāda no tā jēga? Spēks ir tikai un vienīgi kvalitātīvā, augsti mērķētā auditorijā. Tikai tā nesīs Tev rezultātus.

Kā var pirkt meillistes, nezinot kāds tur iekšā ir apmeklētājs? Tā taču ir vējā izmesta nauda! Ne par kādu konvertācijas forumulu 40%-2% tur pat runāt nevar, kur nu vēl sagaidīt to. Bet vēl joprojām e-pastā tiek regulāri saņemts spams. Tiesa gan, parasti tos sūta “apmeklētājs, Tavs draugs Ādolfs”. Bet projekta reputācija šajā brīdī ir sagrauta.

Kāpēc mājas lapa ir jāoptimizē uz atslēgvārdiem, kas absolūti neatbilst tirgus situācijai un nav pat atbilstoši projektam. Kā vispār var optimizēt, neveicot rūpīgu atslēgvārdu analīzi? Kā var uzticēt SEO pakalpojumus “kompānijai”, kas pati iekš Google nav atrodama?

Affiliate mārketings

Ziniet, ko es dzirdēju Latvijā? Affiliate mārketings ir MLM jeb piramīdu tipa aktivitātes… Bet ziniet, ko es nedzirdēju Latvijā? To, ka kāds būtu veiksmīgi to izmantojis kā Interneta mārketinga instrumentu. Protams, tas taču ir kaut kas ļoti kaitīgs un slikts :)

____________________________________________________________________________

Gari gan ir sanācis, bet mēs pat vēl neaizskārām tādas tēmas kā PPC (ārprāts, kas notiek Latvijā…), reklāmas mājas lapā (šausmas), slavenie Interneta mārketinga dinozauri baneri (neticami, bet daudziem vēl joprojām VIENĪGAIS Interneta mārketinga instruments), dizains (dārgs, maita, pie mums…), linku stratēģijas (kas tas?), word of mouth mārketingu (varen spēcīgs un nevajag nekādu SEO!).

Katra atsevišķa detaļa ir svarīga un otrādi  – nevienu rīku nevar izcelt īpaši un padarīt par vairāk vai mazāk svarīgāko. Tikai visu Interneta mārketinga rīku prasmīga izmantošana vienlaicīgi dos vēlamo rezultātu web projektam.

Aigars - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Aigars (210 Raksti)

Mans lauciņš ir affiliate mārketings/partermārketings. No tā izriet, ka labi orientējos dažādos interneta mārketinga jautājumos.



13 komentāri rakstam ““Sačakarētā” izpratne par Interneta Mārketingu Latvijā”

  1. kurakuls saka:

    nekad dzīvē neesmu saskāries ar reklāmas epastu, kas būtu saistošs klientam. par visu pārējo +- piekrītu: blogeri un citi šmogeri (100%latvijā) ir kā vistu bars, kur kāds pirmais nogāgina, tā visi uzreiz gāgina vienādi tālāk. Protams, ja esi pirmais, tad ir ok, bet, kad pēc nedēļas vēl peld augšā tā pati tēma, tad paliek dīvaini un nesaprotami un ne tikai ap sirdi.

  2. onkulis saka:

    labi. teksts skaists, bet kur ir reāli piemēri no dzīves? Es kā lasītājs vēlētos zināt, ko tieši tu esi paveicis, savā jomā. Ja jau visu tik labi zini un ja jau visas nišas pie mums ir brīvas un neizmantotas, tad kāpēc neseko reāla darbība?

  3. Dainis saka:

    Klau, pārāk gari un tukši ūdeņi… drīzāk par katru no lietām vajadzēja veidot atsevišķu rakstu ar piemēriem, jo tagad pa vienu ausi iekša, pa otru ārā!

    Tie, kas te saimniekoja interneta vidē, tie arī sačakarēja priekšstatus par tirgu – Aģentūras, Mēdiji un galu galā klienti, kas treknajos gados “gāzēja grīda” uz nebēdu, bet tagad nevar atlikt 10 Ls PPC, kas iespējams varētu glābt viņa biznesu..

  4. Aigars saka:

    Patiesībā šie raksti seko manām darbībām nevis darbības neseko maniem rakstiem :))

    Drīzumā patiesībā pacentīšos iztirzāt vienu konkrētu nesarežģītu projektu. Un tā kā esmu nolēmis šogad kaut ko padarīt arī Latvijā, tad varbūt sanāks LIVE reportāžas :)

    Daini, protams, ka varēja un vajadzēja katru atsevišķi iztirzāt – šis man sanāca tāds spontāns raksts, gribējās uzrakstīt tieši tagad.

    Par to “pa vienu ausi iekšā, pa otru ārā” Tev taisnība – tas ir standarts Latvijā…

  5. Ronijs saka:

    hmm kas attiecas uz affiliate marketingu Latvijaa… vaitad nabaga latvitietis vispar kautko perk internetaa? labi ja ar sms var atljauties sev albumu draugos..

  6. Sandis saka:

    Nuu, interneta veikali ka tik ne 10milj+ gada apgroziija;)

  7. Martins saka:

    Labas pārdomas un arī blogs kopumā – pierakstījos arī RSS :)

    Piekrītu daudzām lietām, tomēr kā viens no web izstrādātājiem katram gadījumam komentēšu viedokli par to, ka izstrādātāji kropļo tirgu ar vizītkartes tipa lapām.

    Piekrītu tam, ka vizītkartes tipa lapas nav tik efektīvas kā lapas ar interesantu saturu, un arī tam, ka daudzi konkurenti vadās pēc principa “kā klients teiks tā taisīšu”, nevis diskutēs par risinājuma efektivitāti un atbilstību. Tomēr…

    Ne jau izstrādātājs ir tas, ka veido saturu – saturu mazo uzņēmumu gadījumā veido paši klienti, lielo uzņēmumu gadījumā reklāmas/PR aģentūras vai paša uzņēmuma PR speciālisti. Mūsu komanda teju vai katrā projektā skaidrojam satura nozīmi un piedāvājam dažādas idejas realizācijai. Lielākajā daļā gadījumu klients idejas noraida, jo diemžēl nav gatavs ieguldīt laiku un citus resursus, lai regulāri veidotu kvalitatīvu/interesantu saturu. Līdzīgi arī ar online servisa nodrošināšanu. Rezumējot – weba uzturēšanai ikdienas pienākumos tiek atvēlēta pēdējā vieta un atlikušie līdzekļi aiz citiem pasākumiem.

    Tiesa, velns nav tik melns kā to mālē – pēdējā laikā parādas arī klienti, kas ieklausās un ir gatavi ko darīt lietas labā. Tāpat arī tendence, ka budžeti interneta aktivitātēm tiek palielināti, ir pozitīva. Ar vien biežāk parādas arī klienti, kas paši jautā par SEO – tas ir labs pamats, lai izskaidrotu satura nozīmi. Domāju, ka visi man piekritīs, ka nevar ar programmēšanu nevar realizēt vajadzību “es gribu savu lapu Google pirmajā vietā” :D

    Uz nākotni skatos optimistiski

  8. incy saka:

    Manuprāt, labs raksts. Komentēšu par tām pašām vizītkaršu mājaslapām – ne jau visiem mazo uzņēmumu -mājaslapu īpašniekiem ir vajadzīga lapa, kas piesaistītu pēc iespējas vairāk apmeklētāju, kur apmeklētājs varētu piedalīties.. Tāda mājaslapa uzņēmumam, kas tikai grib parādīt, ko dara, ko piedāvā, par kādām cenām un kur atrodas, man liekas, ir normāla lieta. Tas ir labāk, nekā ja tevis vispār nav internetā. Esmu saskārusies, kad vajag vismaz kautko vairāk uzzināt par firmu x, bet viņas kontaktinfo 1189.lv ir vienīgais, ko var atrast…

  9. Sandis saka:

    Bet nu to informaciju ko vinji dara vai nedara internetaa, var padariit par riiku kas izcelj vinjus pareejo virspusee :)

  10. Aigars saka:

    vispār šo rakstu otrās dienas rītā gribēju izdzēst no bloga, jo mirkļa iespaidā tas sanācis ļoti negatīvs. Bet es cenšos visu laiku domāt pozitīvi, ar šo rakstu nonācu pretrunā ar sevi. Un beigu beigās nonācu pie secinājuma, ka manu pozitīvismu apslāpē Latvijas Interneta vide.

    Tāpēc šodien izdarīju citu dzēšanas darbu – atrakstījos no gandrīz visiem Latvijas resursu RSS fīdiem (palikuši tikai divi blogi par Interneta mārketingu).. :) Iepriekš bija labāk un tā tam jāpaliek arī turpmāk.

  11. [...] nākotnē parunāsim arī par email mārketinga pamatiem. Kā jau iepriekš blogā teicu, tad e-pasta/email mārketings Latvijā ir, manuprāt, nenovērtētākais Interneta mārketinga instruments, kas pārsvarā gadījumu tiek [...]

  12. heads saka:

    visādi šitādi te

    http://jamulejs.blogspot.com/

Ieraksti komentāru