Kas ir PPC Mārketings

kas ir ppc mārketingsNo šodienas WebMarketing.lv blogā padziļinātāk tiks apskatītas tik populārās Maksa Par Klikšķi reklāmas (Pay Per Click). Ir skaidrs, ka ir cilvēki, kas saprot, kas ir Maksa Par Klikšķi reklāmas (MPK jeb PPC), taču esmu pārliecināts, ka vēl vairāk ir tādi, kas līdz galam vai vispār neizmanto šī mārketinga veida sniegtās priekšrocības.

Lai nerastos pārpratumi un daudz lieki jautājumi turpmāk, šajā rakstā būs apkopoti paši pamati un vienkāršiem vārdiem izskaidrots, kas ir Maksa Par Klikšķi reklāmas un kas ir Google Adwords.

Terminoloģija

Vienosimies par terminoloģiju. Angliski visiem populārais termins ir Pay Per Click (PPC), kas tulkojumā nozīmē “maksā par klikšķi”. Tāpēc vislabākais termins latviski būtu Maksa Par Klikšķi reklāmas (MPK), bet blogā lietosim vairāk ierasto, anglisko PPC.

Lūk, visi termini, kas attiecas uz ‘maksa par klikšķi’ reklāmām:

  • Maksa Par Klikšķi (MPK);
  • Pay Per Click (PPC)
  • Adwords reklāmas
  • Sponsorētās norādes
  • Google reklāmas

Definīcija

PPC mārketings ir reklāmas veids, kad reklāmas izvietotājs maksā tikai tādā gadījumā, ja uz viņa reklāmu kāds uzklikšķina.

Vēsture

Pirmie eksperimenti ar PPC reklāmām aizsākās 90-to gadu beigās. Pirmie, kas vairāk vai mazāk, bet kvalitatīvi šo ideju prezentēja, bija Goto.com (vēlāk pārtapa par Overture – šobrīd Yahoo sastāvā). Tā bija sistēma, kas interneta meklētājā uz konkrētiem atslēgvārdiem ļāva ievietot reklāmas.

Vairākus gadus daudzi baidījās izmantot šo reklamēšanās veidu, jo bija ļoti liels procents krāpšanās gadījumu (click fraud). Pat Google pirmos divus gadus (no 2000. līdz 2002. gadam) PPC reklāmas savā meklētāja atļāva ievietot tikai maksājot par 1000 reklāmas seansiem (cost-per-thousand impressions).

Tikai 2003 gadā, kad Google attīstīja savu Adsense pakalpojumu, PPC reklāmas ieguva ‘otro elpu’ un sasniedza popularitāti, kas vēl joprojām turpina augt.

Lai saprastu PPC mārketinga svarīgumu, daži skaitļi – Google 2008.gadā no PPC reklāmām nopelnīja vairāk nekā 20 miljardus ASV dolārus. Un tie ir ~98% no kopējiem Google ieņēmumiem.

Google Adwords – labākais?

google adwords

No sākuma ļaujiet paskaidrot, kāpēc ir vērts runāt tieši par Google Adwords un mazāk par Yahoo Overture (tagad Yahooo! Search Marketing) un citiem.

Google pieder ~80% interneta meklētāju tirgus daļas (marketshare.hitslink.com), līdz ar to ir vērts par citiem runāt tikai tad, kad esat izmēģinājis savu spēkus Google Adwords sistēmā.

Google Adwords ir labākā PPC sistēma, kas šobrīd pastāv, tāpēc tā arī ieguva tik lielu popularitāti.

Google savā PPC algoritmā ir iestrādājusi vairākus mainīgos. Tas nozīmē, ka labākā pozīcijā atrodas ne jau tas, kurš maksā vairāk, bet gan, kas maksā vairāk + kam ir labāks reklāmas CTR (latviski – Vidējais klikšķu skaits (VKS)) + kam ir labāks Quality Score (latviski – kvalitātes rādītājs).

Pārējās meklētāju sistēmas zaudēja savu tirgus daļu tikai tāpēc, ka akli turējās pie principa, ka reklāmas pozīciju nosaka tikai un vienīgi maksimālā maksa par klikšķi – jeb citiem vārdiem – jo vairāk maksā, jo labākā pozīcijā atrodies.

PPC mārketinga pamatprincipi

Runājot par PPC mārketinga pamatprincipiem, gribot negribot jārunā par Google Adwords reklamēšanas sistēmas darbības principiem, jo pārējie tikai mēģina tiem līdzināties un tos kopēt.

Pašos pamatu pamatos reklāmas izkārtojas sekojoši – pirmajā vietā ir tas, kurš ir noteicis lielāko maksimālo maksu par klikšķi, otrajā vietā otrais utt. Par katru atslēgvārdu notiek solīšana, kas vairāk maksā, tas atrodas augstākā pozīcijā.

Jāpiemin, ka tas, kas atrodas augstākā pozīcijā saņem vairāk klikšķus. Google ir gājis vienu soli tālāk un šai vairāksolīšanai pievienojis vēl dažus mainīgos, kas galvenokārt ir saistīti ar pašas reklāmas kvalitāti.

Pats galvenais Google princips ir sniegt apmeklētājam pēc iespējas labāku un kvalitatīvāku meklēšanas pieredzi. Šo kvalitāti vislabāk raksturo divi Google izveidoti mērījumi:

  • Reklāmai ir jābūt tādai, uz kuru bieži klikšķinās (CTR > 4%) – tātad apmeklētāji ir ieinteresēti konkrētajā reklāmā.
  • Atslēgvārdam -> reklāmai -> mājas lapai jābūt saistītiem. Šī sakarība nosaka Quality Score (QS).

(CTR un QS apskatīsim sīkāk kādā no nākamajiem rakstiem)

Ja Jūs ievērojat šos principus un veidojat reklāmu, lai tā būtu pēc iespēja saistošāka apmeklētājam, Google par to būs tikai pateicīgs un atļaus par vienu klikšķi maksāt mazāk. Tas var novest pie tādas situācijas, kad par reklāmu, kas atrodas vienu pozīciju zemāk kā Jūs, patiesībā maksā vairāk.

Piemērs.

Esam atraduši, ka uz atslēgvārdu ‘likumi’ ir daudz meklējumu (vaicājumi), taču nav ne vienas reklāmas. No pieredzes ir zināms, ka izveidojot pēc iespējas kvalitatīvāku reklāmu par vienu klikšķi, var maksāt tik zemu kā 2 santīmi.

Loģiski spriežot, uz atslēgvārdu, kam nav ne viena reklāmas devēja, izdarot visu pareizi var iegūt apmeklētāju, kas maksā tikai 2 santīmus.

Taču mans bizness nav saistīts ar likumiem, bet ar auto rezerves daļām. Ja es ielikšu reklāmu par auto rezerves daļām uz šo atslēgvārdu ‘likumi’, rezultāts būs sekojošs – pēc vienas dienas man būs CTR ~ < 0.1% un Google jau būs pamanījis, ka mans bizness nav saistīts ar šo atslēgas vārdu un noteicis minimālo klikšķa cenu 1 USD.

Nākamajā dienā tas jau varētu būt 5 un 10 USD par vienu klikšķi. Es, protams, varēšu turpināt reklamēties uz šo atslēgvārdu, bet par kādu cenu!

Lūk, šis ir piemērs, kā Google automātiski ar algoritmu palīdzību cīnās ar nekvalitatīvām reklāmām.

PPC izmantošana

Noslēgumā pats galvenais – kāpēc uzņēmumi visā pasaulē PPC reklāmās iegulda tik lielus līdzekļus? Ir ļoti daudz praktisku veidu, kā izmantot šīs reklāmas, kuras noteikti sīkāk apskatīsim kādā citā rakstā.

Galvenais pamatprincips ir tas, ka šīs reklāmas parādās tikai tiem, kam interesē Jūsu piedāvājums. Jūs izvēlaties atslēgvārdus, kas ir saistoši jūsu piedāvājumam un tikai tie, kas meklē šos atslēgvārdus, ir Jūsu mērķauditorija.

Pretstatā tradicionālos medijos – televīzijā, baneros, radio, vides reklāmās utt. nav iespējams atlasīt tos, kam tiešām var interesēt Jūsu piedāvājums.

Galvenie iemesli kāpēc PPC ir viens no svarīgākajiem interneta mārketinga rīkiem:

  • PPC mārketinga rentabilitāte (ROI) ir viena no augstākajām, salīdzinot to ar citiem mārketinga rīkiem. SEO, e-pasta mārketings, sociālais mārketings u.c. ir labi, taču PPC visu iespējams izveidot ātrāk un visus rezultātus līdz pēdējam sīkumam izanalizēt.
  • Ar PPC mārketingu iespējams panākt tūlītēju apmeklētāju plūsmu. Nepilnas stundas laikā iespējams panākt, lai Jūsu reklāma sāktu parādīties un Jūsu mājas lapa saņemtu pirmos apmeklētājus.
  • Ar PPC mārketinga palīdzību var viegli un ātri pārbaudīt jaunu nišu, mājas lapas sadaļu vai landing page, nerādot to plašākai publikai. Tādā veidā Jūs varat gandrīz 100% pārliecināties, ka projekts ienes peļņu un sākt izmantot citus reklamēšanās paņēmienus (SEO, social media optimization utt).

Galvenais ir saprast, ka nav vērts runāt par PPC mārketingu kā par kaut ko atdalītu no pārējiem interneta mārketinga rīkiem. Tieši pretēji, PPC ir lielisks rīks, kā labāk sagatavot augsni citām mārketinga aktivitātēm. Piemēram, ar PPC varam noskaidrot, kuri atslēgvārdi ienes visvairāk naudas (rentabilitāte) un uz šiem atslēgvārdiem veidot mājas lapas SEO.

P.S. Sveiciens visiem lasītājiem! Tiem, kas izturēja līdz raksta beigām :), komentāros lūgums ierakstīt – kas ir tās lietas, par kurām vēlētos uzzināt vairāk (saistībā ar PPC un Google Adwords)?

Egils - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Egils (14 Raksti)

Egils jau vairākus gadus nodarbojos ar klientu konsultēšanu Interneta Mārketinga jautājumos – Mani Pakalpojumi. Galvenais „jājamzirdziņš” ir Google Adwords Maksa Par Klikšķi reklāmas.



6 komentāri rakstam “Kas ir PPC Mārketings”

  1. Aigars saka:

    hmm, neparasti lasīt ne savu darbu. Manuprāt, lielisks ievadraksts, ta turpināt, Egil.

    No savas puses gribu piemetināt vienu konkrētu atziņu, kā man ir palīdzējis PPC mārketings:

    Ar to var vislabāk veikt atslēgvārdu izpēti. Neviens tūlis, rīks neparādīs tik precīzi atslēgvārdu popularitāti kā PPC kampaņas attiecīgajā nišā.

  2. Mairis Skuja saka:

    Egil,

    Visā visumā labs raksts, kas izskaidro PPC pamatus, bet ir daži smalkumi, kurus izskaidrot Tu neesi papūlējies, kas padara šo rakstu vietumis maldinošu:

    1) “Google pieder ~80% interneta meklētāju tirgus daļas (marketshare.hitslink.com), līdz ar to ir vērts par citiem runāt…”

    Dati ir korekti, atsauce uz avotu arī, bet (izmantojot formālo loģiku) šis raksts ir domāts LV publikai, kas man liek domāt, ka atsauce uz LV datiem būtu korektāka.

    Eksistē Gemius SA pētījumi, kas ir brīvi pieejami http://www.ranking.lv

    Pēc šiem datiem spriežot ~97% ir LV auditorijas meklēšanas daļa. Datos var apskatīt gan LV auditorijas paradumus, gan Google meklēšanas portāla daļu kopējā apmeklējumu plūsmā no meklēšanas serveriem (tai skaitā auditoriju, kas atrodas ārpus LV)

    2) “Pašos pamatu pamatos reklāmas izkārtojas sekojoši – pirmajā vietā ir tas, kurš ir noteicis lielāko maksimālo maksu par klikšķi, otrajā vietā otrais utt. …”

    Te Tu nonāc pretrunās ar to, ko pats esi (pareizi) izskaidrojis sadaļā “Google Adwords ir labākā PPC sistēma, kas šobrīd pastāv, tāpēc tā arī ieguva tik lielu popularitāti.”

    Galvenā ziņas ir vienkāršas:

    A) 1 – 3 reklāmas pozīcijas, saskaņā ar Google publiski pieejamajiem datiem, kopsummā sadala ~70% no kopējā maksimālā klikšķu skaita, pārējo “sadala” reklāmas zemākās pozīcijās. Attiecībā uz LV šādi dati (manuprāt) nav publiski pieejami, bet proporcija varētu būt līdzīga.

    B) Solot maksāt vairāk par vienu klikšķi (solot lielāku Maks. MPK (Max. CPC) un apmaksājot rezultējošo vidējo MPK (Avg. CPC)) ir iespējams nodrošināt augstāku reklāmas pozīciju, __bet tas negarantē maksimāli efektīvu kampaņu__, jo faktiskā MPK cena veidojas no attiecības starp Maks. MPK, Kvalitātes rādītāju (QS) un vēsturisko (šo derētu pasvītrot) vidējo klikšķu skaitu uz reklāmas- VKS% (CTR%).

    Negarantē maksimāli efektīvu kampaņu tieši tā iemesla pēc, ka jebkurš reklāmdevējs ir ieinteresēts izmantot Google AdWords, kā reklāmas kanālu, kas piegādā lielu un pēc interesēm segmentētu apmeklējumu plūsmu, par _pēc iespējas zemāku_ MPK.

    3) “…salīdzinot to ar citiem mārketinga rīkiem. SEO, e-pasta mārketings, sociālais mārketings u.c. ir labi, taču PPC visu iespējams izveidot ātrāk un visus rezultātus līdz pēdējam sīkumam izanalizēt.”

    Ne visai gribas Tev piekrist:

    A) PPC ir ļoti optimāls kanāls tūlītēja pārdošanas (“sales leads” izpratnē) rezultāta panākšanai, kā arī tam ir noteikta ietekme uz citiem pārdošanas procesa posmiem. Bet ne visos procesa posmos AdWords ir optimālākais rīks.

    Piemēram, ja ilgtermiņa stratēģiskais mērķis ir atpazīstamības veidošana, tad AdWords šim mērķim kalpos ar ļoti zemu ietekmi.

    Tai pašā laikā tas neizslēdz iespēju, ka tiek lietotas citas reklāmas formas ar lielāku ietekmi uz atpazīstamību, bet pirkšanas modelis ir MPK. Virkne LV portālu to piedāvā gan pērkot tieši, gan caur Adnet AdClick reklāmas tīklu.

    B) SEO likt vienā katlā ar pārējiem pieminētajiem kanāliem nav nepieciešamības un tai pašā laikā ir iespējams precīzi izmērīt arī atdevi no SEO, kur izmakas = ieguldītais bužets vietnes optimizācijā pret iegūto apmeklētāju plūsmu no dabiskās meklēšanas, jeb un finanšu rādītāji par to, kā šī apmeklētāju plūsma ietekmē pirkumus un attiecīgi ieņēmumus no šiem pirkumiem konkrētā periodā.

    Papildus iespējams izanalizēt, kā SEO ir ietekmējis kvalitātes rādītājus (QS) un rezultātā optimizējis AdWords kampaņu, kā arī TIEŠI un precīzi ietekmējis izmaksas pārējos reklāmas kanālos.

    C) Tāpat ir iespējams (vienkāršāk kā SEO) mērīt tūlītējo pārdošanas atdevi no citiem reklāmas kanāliem.

    D) “Ķidāšanu” varu turpināt, bet pēc tā (šķiet) nav nepieciešamības.

    Tas ko es vēlos pateikt, ka ir jāņem vērā kāds ir konkrētas interneta reklāmas stratēģiskais mērķis un kurš kanāls šī mērķa sasniegšanai ir vispiemērotākais. Ja mērķis ir apmeklējumu plūsma, kas rezultējas pirkumos – AdWords ar PPC pirkšanas modeli ir tuvu ideālam.

    Lai veicas! :)

    M.

  3. Egils saka:

    Mairis,

    “WOW”… par komentāra garumu. ;)

    Necentīšos atspēkot VISU komentārā minēto. Vienkārši vēlos paskaidrot, ka:
    1. Rakstu, pēc iespējas vienkāršāk, tā, lai saprotams būtu vairāk nekā 10 cilvēkiem no Latvijas.
    2. Par LV datiem runājot – galvenais uzsvars tomēr būs uz visu plašo pasauli, taču apskatīsim arī Latvijas piemērus.

    Runājot par SEO – mans uzskats ir kā Optimizācija ir “dabīgs process”, kur firmas sniegtie pakalpojumi ir padomi, kā šo dabīgo procesu veidot labāku. Un ja arī ir veiktas, piemēram, link building konkrētai mājas lapai, pats uzņēmums var piedalīties dažādās labdarības akcijās, konkursos un citās aktivitātēs, kas garantē papildus linkus. Šādos gadījumos nav iespējams izanalizēt 100% SEO sniegtos rezultātus.

    Par pārējām komentāriem neatspēkošu – var izvērsties pārāk gara nevajadzīga diskusija. Katram sava taisnība un savs viedoklis.

    Brīdī, kad būs raksts par kaut ko daudz konkrētāku, varēsim arī ieslīgt diskusijā ;)

  4. Sandis saka:

    Kvalitatīvi un no jauniem autoriem, patīkami. Tā turēt!

  5. […] Ja pavisam par pašiem pamatiem, tad lasiet: Kas ir PPC Mārketings. […]

  6. Signe saka:

    Paldies! Izlasīju un tika skaidrs, kas ir, kas! :)

Ieraksti komentāru