Kā Mainīsies Affiliate Mārketings?

ftc izmaiņas affiliate mārketingāIestāde FTC oktobra sākumā pamatīgi sašūpoja ne tikai affiliate mārketinga industriju ASV un visā pārējā pasaulē, bet pat arī blogosfēru. Runa ir par noteikumiem, kas regulē komercdarboņus internetā – reklāmu, atsauksmju lietošanu.

Tā kā tas ir ASV, noteikti jautāsi:

“Kā tad tas var ietekmēt mūs?”

Patiesībā ietekmē pat ļoti, jo tieši ASV, kā zināms, nosaka toni web biznesā. Un viss, kas notiek tur, savienotajās valstīs, agri vai vēlu kā vīruss pārceļo uz visu pārējo pasauli. Bet bez tam liela daļa affiliate programmu tiek uzturētas ASV un arī latvieši strādā ar ASV affiliate programmām, tāpēc ignorēt šos notikumus nedrīkst.

FTC (Federal Trade Commission) ir aptuveni mūsu Patērētāju Tiesību Aizsardzības centrs (PTA), tikai, protams, ar daudz lielāku ietekmi, jo nodarbojas ne tikai ar procesu uzraudzību.

Sākās viss oktobra sākumā, 5.oktobrī, kad tika publicēti jau minētie noteikumi. Lai nevajadzētu daudz iedziļināties detaļās, minēšu divas svarīgākās lietas, par ko uzreiz pēc tam sāka “cepties” affiliate mārketinga industrija:

  1. Informācijas Autentiskums
  2. Komercsadarbības Atklāšana

Informācijas Autentiskums

Šis ir attiecināms arī uz affiliate mārketingā plaši pielietotajām rekomendācijām, atsauksmēm. Bieži vien šī informācija nav autentiska, kas radīta tikai un vienīgi ar mērķi palielināt uzticamību reklamējamam produktam vai pakalpojumam.

Protams, tikpat bieži vien tā ir arī autentiska, īsta informācija, kas ir apkopota, apjautājot draugus, paziņas, veicot aptauju darba vietā, mācību iestādē utt. Galu galā produkta pārdevējs jautā rekomendācijas tiem klientiem, kas ir ar produktu jau iepazinušies un var sniegt autentisku rekomendāciju. Ar šo tā kā viss būtu skaidrs un tas ir tikai apsveicam solis, lai izskaustu fake, dažādus krāpnieciskos projektus.

Taču pēc šiem jaunajiem FTC noteikumiem izriet, ka apmeklētājam arī jāsniedz informācija par tipisko, vidējo rezultātu, ko konkrētais patērētājs var sagaidīt, lietojot attiecīgo produktu/pakalpojumu. Tas arī vērsts uz to, lai izskaustu scam projektus, kuros tiek solīti zelta kalni, bet rezultātā parasti “čiks” vien sanāk. Tajā skaitā es domāju arī informācijas produktu biznesu. Taču tas nav tik vienkārši, kā varētu izlikties.

Ja vienam produktam var prognozēt tipisko rezultātu, tad citam tas gluži vienkārši nav iespējams, jo katram cilvēkam ir sava uztvere, savas spējas un savs “starta stāvoklis”. Līdz ar to te rodas jautājumi, kā tad noteikt to tipisko rezultātu, ieguvumu tiem produktiem, kuriem to izdarīt gluži vienkārši nav iespējams?

Komercsadarbības Atklāšana (Disclosure)

Pēc jauniem noteikumiem, blogeriem, mājas lapu īpašniekiem jebkurā rakstā, kur tiek reklamēts kāds trešās personas produkts vai pakalpojums ir jāatklāj, ka tas ir apmaksāts raksts/links/baneris (vai cits materiāls).

No affiliate mārketinga viedokļa nav skaidrs, vai katru reizi, ievietojot affiliate linku, ir jāsaka arī, ka tas ir affiliate links.

“šis ir affiliate programmas links, http:…”

Pirmkārt, jebkuram cilvēkam ar daudz maz minimālām zināšanām ir ļoti viegli uzzināt, kurš ir un kurš nav affiliate links un patiesībā liela daļa affiliate darboņu to nemaz neslēpj, jo tas ir bezjēdzīgi. Tomēr jautājums paliek atklāts.

Pats interesantākais, ka no nosacījumiem izriet, ka atbildība par to ir jānes kā reklāmas izvietotājam, tā arī reklamējamā produkta/pakalpojuma radītājam.

No affiliate viedokļa tas nozīmētu, ka gadījumā, ja affiliate partneris nav norādījis, ka affiliate links ir affiliate links un FTC pieķer šo gadījumu, tad kompānijai nāksies maksāt sodu par sava affiliate partnera neizdarību.

Viennozīmīgi, ja šie nosacījumi tā arī tiek tulkoti, tad liela daļa affiliate programmu vienkārši aizvērsies, jo nebūs reāli tās menedžēt. Pat ne tuvu visas affiliate programmas tiek realizētas no lielu kompāniju puses. Daudziem mazajiem tas nozīmēs lielu, neadekvātu izdevumu pieaugumu, kas affiliate programmas uzturēšanu padarīs par neizdevīgu.

Katrā ziņā viss šobrīd ir tādā kā miglā tīts līdz pirmajiem reāliem gadījumiem, case studies, kad arī būs skaidrs, kā tad īsti šie noteikumi izskatās dzīvē. Teiksim, kādā pārbaudē FTC veiks slēdzienu, kas būs kā piemērs visiem citiem.

Kas tālāk?

Es pats uzskatu, ka affiliate mārketings ir jākontrolē. Bieži vien ir situācijas, kad Tu darbojies godīgi, bet Tavi konkurenti Tev “ieliek” ar pilnīgi pretējām metodēm. Un lai gan saproti, kas tas viņiem ir tikai īstermiņa veiksmes stāsts, tomēr šāda rīcība var atstāt iespaidu pat līdz tādam līmenim, ka konkrēto affiliate programmu vienkārši var slēgt. Arī tā mēdz notikt. Tāpēc es esmu par tīru affiliate mārketingu pilnīgi viennozīmīgi.

No patērētāju viedokļa, protams, vislielākā industrijas bēda ir spams, pie tam nevis e-pasta spams, bet gan spams blogos, sociālos tīklos utt. Uzskatu, ka tieši tas ir tas, ar ko būtu jācīnās. Šie konkrētie aspekti, par ko tagad grasās cīnīties FTC, manā uztverē nebūt nav tie sāpīgākie nozarē.

Taču no otras puses skatoties, šie noteikumi jau neregulē tieši affiliate mārketingu, bet gan kopumā interneta biznesa industrijā notiekošo. Vienkārši tas ir saistīts. Iespējams, ka FTC vai kādai citai iestādei attiecībā pret affiliate mārketingu tuvākā nākotnē ir vēl kas padomā.. Sekojam līdzi notikumu attīstībai!

Aigars - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Aigars (210 Raksti)

Mans lauciņš ir affiliate mārketings/partermārketings. No tā izriet, ka labi orientējos dažādos interneta mārketinga jautājumos.



6 komentāri rakstam “Kā Mainīsies Affiliate Mārketings?”

  1. Kaznāts saka:

    Tā komercdarbības atklāšana gan man nepatīk.

  2. Jānis saka:

    Lasīju šos noteikumus pat vairākkārt, un piekrītu Aigaram, ka konkrētās “lietas” parādīs, kā noteikumi tiks interpretēti. Domāju, ka stulbi prasīt atbildību no produkta “radītāja” par to, ko raktsa tā izplatītāji. Vienīgi, ja paši produkta radītāji ir tās maldinošās informācijas (vidējās statistikas) “pirmavots”, kuru izmanto affiliates. Uzskatu, ka visgrūtāk būs noteikt produkta īpašību “vidējo” vērtību, kuru ikviens neveiksmīgs indivīds varēs apstrīdēt.
    http://www.jpiksens.com

  3. Vairo saka:

    Jā šo jau biju lasijis, no vienas puses ir okay, be no otras puses, ja man tagad visām lapām jāmaina linki ar:
    “šis ir affiliate programmas links, http:…” uttt,

    Bet nu redzēs cik tālu tas viss aizies. ;)

  4. Aigars saka:

    jap, jāgaida pirmais upuris. Tagad no daudziem mārketieriem izskan ierosinājums aizvākt visus Testemonials no lapām, ja vien tie nav vitāli svarīgi. Pataisīt kādu split testing un iekabināt kādus citus trust faktorus lapās..

  5. Vairo saka:

    Hmm interesanti, man gan liekās, ka Testimonials ir diezgan nozīmīgi. :) bet nu, viss ir labāk nekā tas aff linku pielikuma variants.

  6. [...] savu vārdu pagājušā gada vidū teica FTC (Federal Trade Commission) – par to rakstā “Kā mainīsies affiliate mārketings?”. Šis lēmums jau ir redzams darbībā – vismaz lielākie, populārākie web resursi jau [...]

Ieraksti komentāru