Google Adwords Konsultanti Latvijā un Pasaulē

Šis raksts ir turpinājums rakstam Google Adwords konsultants- kas tas tāds?

Kāpēc šāds raksts?

Pēdējā laikā ir nācies saskarties ar vairākiem veidiem un paņēmieniem, kā klientiem tiek piedāvāts reklamēties Google meklētājā (aka ‘sponsorētās norādes’, ‘mpk reklāmas’, ‘ppc reklāmas’, sauciet kā vēlaties). Problēma ir tajā, ka Latvija ir kā cita dimensija, kur viss ir pavisam citādāk nekā, piemēram, ASV. Kaut gan Google ir viens un tas pats. Reklamēšanās princips ir viens un tas pats. Bet reklāmas apkalpošanas veids ir daudz savādāks. Taču par visu pēc kārtas!

Sākumā paskatīsimies, kā Google reklāmas apkalpo ASV un citur pasaulē, kur šāda veida pakalpojums ir pieejams jau vairāk nekā desmit gadus.

Pasaules Adwords prakse

Diemžēl pasaulē nav viens noteikts veids, kādā Adwords konsultanti pelna naudu par saviem pakalpojumiem. Ir vairāki veidi, kā tiek noteikta maksa par Google Adwords konta apkalpošanu, taču neviens no tiem nav tāds, ko varētu izmantot visiem klientiem vienlīdzīgi pēc vienas sistēmas.

Kāpēc ir izdevīgi, ja ir viena sistēma?

ASV ir izveidojušies standarta komisijas par dažādiem pakalpojumiem – nekustamā īpašuma aģents saņem no 3% līdz 7% no kopējā īpašuma vērtības; ir standarti personāla atlasē, jurisprudencē u.c., taču PPC kampaņu apkalpošanā nav kopēji standarti.

Ārzemju piemēri izveidojot un apkalpojot Google Adwords kampaņas:

1.    Maksa par stundu.

Cenas variē no $15/stundā (censoņi no Indijas) līdz pat $150/stundā (ASV).

Šis variants nav īpaši populārs, jo jau no paša sākuma nav īsti skaidrs, cik stundas tas varētu aizņemt. Ne pats konsultants, ne uzņēmums nezin kādas būs izmaksas, līdz ar to grūti paredzēt mēneša izdevumus. Konsultantam katru mēnesi jāpierāda sava darba lietderīgums. Daži izmanto principu – fiksēta maksa par konta izveido + $xxx/stundā.

Izņēmums ir ‘freelanceri’, kuri ar dažādu portālu palīdzību (piem, Guru.com, eLance.com) veido un apkalpo Adwords kampaņas. Tā kā šeit ar speciālas programmas palīdzību iespējams izsekot, ko konkrētās stundas laikā ir darījis konsultants, uzņēmumi ir gatavi maksās stundas likmes.

2.    Procenti no ieņēmumiem.

Cena ir atkarīga no katra biznesa sfēras. Tie var būt % no pašas preces/pakalpojuma vērtības; noteikta summa par pirkumu vai reģistrāciju. Īsāk sakot – jo augstāki rezultāti, jo lielāka samaksa.

Galvenā priekšrocība šādam modelim – konsultants ir vairāk ieinteresēts rezultāta sasniegšanā, kas neaprobežojas tikai ar vienu no posmiem apmeklētāju piesaisti, bet gan ar visu ķēdi kopumā un parasti Adwords speciālisti spēj pakonsultēt arī kā uzlabot pārējos ķēdes posmus, kas nodrošina biznesa ieguvumus.

Negatīvais ir tas, ka daudz kas ir atkarīgs no tirgus situācijas. Sezonas laikā var strauji celties pārdošanas apjomi, taču darbs pie Adwords paliek tāds pats.

3.    Procenti no iztērētā budžeta.

Cena – 5% – 25% no iztērētā budžeta. Populārākās likmes ir 10 – 15%. Papildus šādiem noteikumiem tiek noteikta minimālā mēneša maksā un atsevišķos gadījumos arī maksimālā. Piemēram, $3000/mēn līdz $10 000/mēn., rēķinot 15% no iztērētā budžeta.

Šis modelis ir nedaudz godīgāks, taču rodas vairākas domstarpības. Ja tiek meklēti atslēgvārdi, kur maksa par klikšķi ir $0.25 vai $5.00 darbs būs vienāds, taču otrajā gadījumā budžets 20x lielāks. Tāpat jautājums par svētkiem, sezonalitāti – ja divas reizes palielinās interese par produktu, līdz ar to palielinās 2x budžets, konsultants tajā brīdī neko vairāk nedara, taču saņem 2x lielāku samaksu.

4.    Nemainīga mēneša apkalpošanas summa.

Cena – 100$ līdz vairāki desmiti tūkstošu dolāru.

Šajā modelī uzņēmums var viegli paredzēt izmaksas, kas jānovirza konsultantam. Savukārt darbs vienu mēnesi ir vairāk, citu mazāk. Katrā gadījumā, ilgtermiņā tas izlīdzinās, un abas puses ir apmierinātas. Taču pēc šī cenu modeļa grūti izkontrolēt un motivēt konsultantu iegūt pēc iespējas labākus rezultātus. Trūkst atalgojuma principa, kas balstīts uz rezultātiem.

Katram savs sadarbības modelis

Lasītais ārzemju forumos liecina, ka grūti atrast vienādu shēmu visiem klientiem: vienam interesē apmeklējums, citam – reģistrācijas sociālajos portālos, citam – pārdotās produkcijas skaits . Papildus tam tiek vērtēts viena klikšķa izmaksas un vienas reģistrācijas izmaksas.

Parasti Adwords konsultanti nosaka minimālās mēneša maksas (vai uzstādīšanas), no kuras tiek veidota motivējoša sistēma, kas var būt balstīta uz rezultātiem vai kāds uzskaitīto variantu sajaukums.

Prakse Latvijā

Salīdzinot ārzemju praksi un piedāvājumu Latvijā, jāuzsver, ka Google Adwords apkalpojošie konsultanti īpaši aktivizējušies pēdējā gada laikā. Pirms 3 gadiem tādi bija labi ja 3, kas arī tajā laikā īpaši nereklamējās. Līdz ar to ir grūti runāt par tendencēm. Pareizāk jāsaka, ka šobrīd viss tikai veidojas.

Pats personīgi izmantoju principu, kad nosaku konkrētu maksu par mēnesi. Tas tāpēc, ka retajai mājas lapai var izsekot kādam no rentabilitātes rādītājiem – pasūtījumi pārsvarā notiek pa telefonu, vai arī mājas lapa nav aprīkota ar pirkšanas vai reģistrācijas formām.

Taču ja jāizdala, tad Latvijā ir divu veidu piedāvājumi.

1.    Pirmā grupa ir tādi konsultanti, kas piedāvā konkrētu summu par izveidošanu + summa mēnesī, kas ir viena noteikta summa (retos gadījumos mēneša samaksa ir balstītā uz rezultātu).

Šeit jāsaprot, ka Latvijas apstākļos ir grūti strādāt uz procentiem no iztērētā budžeta. Salīdzinājumam – ieguldot darbu atslēgvārdu analīzē, negatīvo atslēgvārdu atrašanā, konta un kampaņas izveidošanā – kampaņai angļu valodā budžets varētu būt 100 un pat 1000 reizes lielāks, nekā tādai pašai latviešu valodā. Ar ~1.3 miljons latviešiem (vēl mazāk interneta lietotāju) ir grūti atrast lielu mērķētu auditoriju. Papildus tam visam, mums nākas strādāt arī ar krievu valodu.

Cenas šiem konsultantiem ir visdažādākās, ir pat tādi piedāvājumi, kas Jūsu Adwords kontu apkalpos par 20Ls mēnesī, taču aptuvenā mēneša apkalpošanas cena ir 50Ls/mēn. par vienkāršu Google Adwords kontu.

2.    Otrā grupa ir tādi „kantorīši”, kas piedāvā konkrētu summu mēnesī vai gadā, kurā ietilpst Google klikšķu izmaksas + apkalpošanas izmaksas.

Es uzskatu, ka šādi „kantorīši” pamatīgi kropļo tirgu.

Klientiem tiek atklāti melots vai iestāstīta puspatiesība: „par 600Ls gadā Jūs būsiet Google meklētājā”, „Šeit zvana no Google.lv, (..) lai reklamētos Google.lv Jums jānoslēdz līgums ar mums”. Tas nozīmē, ka uzņēmums vairs nedomā par to – cik atslēgvārdi, cik liels apmeklējums, kāda rentabilitāte – galvenais būsiet Google un viss.

Pieredze ar „kantorīšiem”

Man pašam personīgi ir zvanījuši no „Google.lv” (patiesībā cilvēki no „kantorīša”). Viņi nevar pat izskaidrot vai atslēgvārds būs ievietos uz exact; phrase vai broad (tieša, frāžu, plašāka sakritība), kaut gan statistika no Google Keywords tools tiek saukta pēc broad uzstādījumiem.

Vēl viens klients palūdza lai atzvanu citam „kantorītim” un noskaidroju, kas ir tas, ko viņi piedāvā. Mani interesēja viens atslēgvārds, kam zināju precīzu gada statistiku. Pēc tam, kad viņu summa bija 2x lētāka nekā klienta gada izmaksas šim vienam atslēgvārdam (exact) – apstiprināju, ka esam ieinteresēti, taču viņiem jāgarantē, ka reklāma uz šo atslēgvārdu jāatrodas 100%, un tai vienmēr jāparādās pirmajā lapā. Diemžēl tā arī neviens neatzvanīja!

Iesaku izvērtēt vai šāds piedāvājums ir īstais tieši Jums

Padomi uzņēmējiem – taisīt pašam vai saukt palīgā konsultantu

Nāk prātā paziņa, kas veikalā nopirkto ķīniešu grilu montēja 5h. Cilvēks apķērīgs, ir savs uzņēmums, bet grilu par 30 Ls jāmontē pusi dienas (tiešām grils sarežģīts). Ja var atļauties 5h noziedot grilam, tad kāpēc nevarētu 5h noziedot, lai sīkāk noskaidrotu par Google Adwords iespējām.

1h – lasot šo un vēl dažus rakstus internetā;

2h – apskatot konsultantu piedāvājumus Latvijā;

2h – tiekoties ar diviem konsultantiem, lai noskaidrotu atbildes uz saviem jautājumiem un varētu salīdzināt piedāvājumus.

Kopā 5h. – Izmaksas 0Ls…

Pats galvenais – pēc šīm 5 stundām būs skaidrs, ko var un ko vajag, lai varētu. Kā arī, iespējams, ka uzņēmējs to var darīt pats bez konsultanta palīdzības.

Tāpēc iesaku interesentiem sīkāk noskaidrot par Google Adwords sniegtajām priekšrocībām.

Vēstījums konsultantiem

Vēlos izteikt sadarbības vēlējumus Adwords konsultantu starpā. Lai runātu par sadarbību, jātiek skaidrībā ar konkurenci. Stingri turos pie savas konkurences skaidrojuma:

Konkurence – [angliski – competition]; [latīniski – cum petere : tulk. eng – to strive together (pūlēties/cīnīties kopā)]. Ar to ir skaidrs, ka šis vārds gadsimtu laikā ir pazaudējis savu nozīmi no sadarbības pārtopot par cīņu. Uzskatu, ka konkurence, kas šajā gadījumā ir starp Google Adwords konsultantiem, ir kopēja attīstība, meklējot veidus kā attīstīties un sniegt kvalitatīvākus pakalpojumus klientiem.

Uzskatu, ka mums, Latvijas Adwords konsultantiem, ir lielas iespējas savus pakalpojumus piedāvāt starptautiskajā tirgū un kopīgi viens otram palīdzēt.

Lai šis raksts kalpo kā pirmais piliens šāda veida sadarbībai!

Egils - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Egils (14 Raksti)

Egils jau vairākus gadus nodarbojos ar klientu konsultēšanu Interneta Mārketinga jautājumos – Mani Pakalpojumi. Galvenais „jājamzirdziņš” ir Google Adwords Maksa Par Klikšķi reklāmas.



11 komentāri rakstam “Google Adwords Konsultanti Latvijā un Pasaulē”

  1. Jānis Polis saka:

    Tieši pēdējās nedēļās Google Adwords apkalpošanas izmaksu jautājums nodarbina. Latvijā katrs piedāvā savādāku modeli, klienti ir neizpratnē par to, kādas tad būtu adekvātas izmaksas.
    Būtu interesanti izvērst plašākas diskusijas par šo.

  2. Mārtiņš saka:

    Jāni, izmaksu modelis nav pats galvenais, svarīgāk ir kvalitāte, izmaksu veidu tad pielāgo atbilstoši konkrētajam klientam
    tas pats ir arī ārzemēs, jo nevar prasīt vienādus nosacījumus kompānija ar 10000 budžetu mēnesī un otra ar 100, vieniem vajag tikai setup, citiem full service ieskaitot analytics un seo rekomendācijas
    mans favorīts gan ir pielāgot Atlīdzību conversions, jo tad ir pilna atbildība par rezultātu, ja tāda nav, tad arī nemaksā
    diemžēl ne katrs to var pavilkt

  3. Jānis Polis saka:

    Mārtiņ, es tev pilnīgi piekrītu, bet tieši par to jau ir tas stāsts, ka katrs pakalpojuma provaideris izvēlas kādu apmaksas modeli un tad pie tā arī turas, neatkarīgi ne no kā.
    Kas attiecas uz atlīdzības salinkošanu ar conversions, tad tas, protams, būtu lieliski, taču ļoti reti ir tie gadījumi, kad to Latvijā reāli var īstenot. Jāņem vērā, ka nebūt ne vienmēr tas, kurš klienta labā īsteno PPC kampaņas, var uzņemties pilnu atbildību par rezultātu, jo bieži vien to ietekmē no viņa absolūti neatkarīgi faktori.

  4. Mārtiņš saka:

    Tie kas ir pārliecināti par savu rezultātu to uzņemas arī conversions based, parasti gan kā nosacījums ir iespēja veidot savas QS optimizētās landing pages, lai var nodrošināt to rezultātu arī pēc klika.un tādi arī Latvijā ir.
    Bet tas ka nav elastīgi šajā ziņā tas jau ir liels mīnuss. Pameklē citus

  5. Egils saka:

    Es pilnīgi piekrītu, ka uz rezultātiem balstīta ikmēneša maksa par konsultanta darbu ir pats labākais sadarbības modelis. Problēma tā, ka visiem klientiem tie nebūs vienādi % no sale vai vienāda maksa par lead.
    Katram nāksies pirmos mēnešus pastrādāt, lai tiktu skaidrībā ar iespējām un rezultātiem, un tikai tad noteikt kāda maksa par šiem rezultātiem.

  6. Aigars saka:

    ja man pēkšņi vajadzētu palīgā PPC speciālistu, es pilnīgi noteikti pirmkārt runātu par samaksu, kas balstīta uz rezultātiem. Bet nu te ir jābūt abpusējai elastībai.

    Jo kā jau Jānis teica, nav jau viss atkarīgs no Adwords konsultanta. Galvenokārt jau tas ir saistīts ar nepieciešamajām izmaiņām landing page, jāveic dažādu landing page testēšana (split testing), ko pats konsultants bez partnera līdzdalības izdarīt nevar.

    Nu un, protams, par tādu sadarbību var runāt tikai tad, ja produkts ir online pārdošanā – lead vai sale.

  7. Mārtiņš saka:

    Nu par to jau arī ir runa, ka apmaksas modelis ir ļoti custom lieta šajā jomā, jo atkarīga gan no apjoma, gan no klienta
    Zinu konkrētus gadījumus, kur katru kvartālu pārskata ne tikai komisijas procentu par konversijām, bet pašus apmaksas modeļus maina balstoties tieši uz rezultātiem. To gan līgumiski noformēt pieļauju ir nereāli, bet tas manuprāt ir visoptimālākais modelis.

  8. […] Šā raksta mērķis ir vispārīgi izklāstīt Google reklāmas (Adwords) un skaidri nospraust līniju starp Google un konsultantu. Nākamajā rakstā lasi: Google Adwords konsultanti Latvijā un pasaulē. […]

  9. […] Ja pareizi saprotu, tad šis cilvēks varēs laiku pa laikam atbraukt uz Latviju un kādā konferencē izklāstīt kas ir kas, un precīzāk tikt galā ar samilzušām problēmām (problēmas piemērs – “kantorīši”). […]

  10. ingtanne saka:

    LABA IESPĒJA PIEPELNĪTIES SĒŽOT BRĪVAJĀ LAIKĀ PIE DATORA,TAS NEBŪS NE 100 NE 1000 EIRO ,BET 15-50 EIRO IR IESPĒJAMS PELNĪT DIENĀ.IR PĀRBAUDĪTS UN STRĀDĀ LABI. SPIED ŠEIT UN PĀRLIECINIES PATS:http://Cash4Visits.com/ref.php?refId=344252

  11. Grāmatvedis saka:

    Interesanti būtu uzzināt, cik Latvija ir tādi konsultanti…

Ieraksti komentāru