Galvenā Interneta Mārketinga Sāpe Latvijā

interneta mārketinga nākotneVakar saņēmu no sadarbības partnera meilu ar lūgumu atbildēt uz 4 dažādiem jautājumiem saistībā ar interneta mārketingu un tā attīstību. Trīs no šiem jautājumiem bija tādi in general, tāpēc ienāca prātā doma paplašinātas atbildes publicēt arī blogā.

  • Ko sagaidi no interneta mārketinga Latvijā?

Uzskatu, ka joprojām interneta mārketings Latvijā tomēr ir tādā zīdaiņa vai maza bērna statusā (un tā nedomāju es viens pats). Taču jau tuvākajos gados sagaidu strauju tā attīstību.

Ja vēl nesen bijām līmenī “internetā ir tikai baneri”, tad šobrīd novērojama tendence “internetā ir tikai sociālais mārketings, sociālie tīkli”. Bet “pa ceļam” ir pazuduši daudzas citas interneta mārketinga sastāvdaļas – affiliate mārketingu, search engine marketing (SEM), e-pasta mārketingu minu kā trīs galvenās.

Un es te nerunāju par mārketinga politikas uzplaiksnījumiem, bet gan par konkrētām, plānotām darbībām – affiliate mārketings tādā izpildījumā, kā to pašreiz veic Lattelecom, search engine marketing – profesionāla pieeja SEO, PPC, kas savā starpā ir cieši saistīti un ir viens no otra atkarīgi. E-pasta mārketings kā mārketinga instruments  nevis katra piedāvājuma vairāksūtīšanas rīks.

Un tā varētu turpināt un turpināt..

Patiesībā jau te var arī apjaust tās pašas problēmas, kas kopumā dominē mūsu lokālā sabiedrībā – izdarīt ātri, kaut ko, kaut kā, nopelnīt lielu piķi, nedomājot par ilgtermiņa attīstību, dzīvot tikai šodienai.

Tajā pašā laikā  interneta mārketinga dzinēju varētu tā iedarbināt, ka tas vēl ilgi darbotos Tavā labā – Tev atliktu tikai laiku pa laikam pieliet degvielu.

Manuprāt, mēs Latvijā esam arī ļoti daudz zaudējuši tikai dēļ tā, ka novēloti ieviešam metodes un tehnikas, kas pasaulē tiek veiksmīgi pielietotas jau daudzus gadus. To var saukt arī par potenciāla neizmantošanu.

Tas pats affiliate mārketings Latvijā nopietnā līmenī ir ienācis tieši 10 gadus pēc tam, kad tas tādā pašā līmenī bija iesācies visā pārējā pasaulē.

Un tikai nevajag man “spraust batonus ausīs”, ka affiliate mārketings Latvijā nav piemērots, tas te nestrādā utt. Tās ir vistīrākās muļķības, ko man nav problēmu acumirklī atspēkot.

Taču pats galvenais, ka ir novērojamas pozitīvas tendences tieši šī gada laikā – lietas mainās un attīstās, par ko liels prieks.

interneta mārketinga izaugsme

  • Kā redzi Latvijas reklāmas tirgus attīstību tuvāko 3 gadu laikā?

Tiks ievērojami palielināts interneta mārketinga budžets kopējā kompānijas mārketinga budžeta katlā. Uzņēmumi agri vai vēlu sapratīs, ka šaut ar “lielgabalu pa zvirbuļiem” (patīk man šis teiciens..) nav lietderīgi un arvien vairāk tie izmantos metodes, kuru atdeve ir vairāk izmērāma salīdzinājumā ar tradicionālajiem medijiem.

Jā, arī ekonomiskie apstākļi spiež to darīt, taču kopējā globālā tendence tomēr ir maksāt par rezultātu nevis vadīties pēc principa “iemetam 10k TV reklāmā un skatamies, kā pieaug mūsu apgrozījums”.

Protams, kā jau tas ir zināms, tad vislabāk strādā dažādu mediju mikss, taču tā vietā, lai lietotu TV+prese+radio+vide+direct mail+baneri internetā, tiks izmantots vēl lielāks mix – TV+prese+radio+vide+direct mail+baneri+AdWords+SEO+affiliate+email mārketings+sociālais mārketings.

Un tas viss notiks plānveidīgi nevis spontāni, ķerot jaunākās tendences, pašiem nemaz neizprotot šo tendenču jēgu. Reklāmas speciālisti izglītosies, iegūs jaunas zināšanas par lietām, kas līdz šim ir bijušas svešas.

Uzņēmumi neveidos atsevišķas interneta mārketinga nodaļas, taču esošiem mārketinga speciālistiem nav variantu – jāiet laikam līdzi un ir jāsaprot arī interneta mārketinga iespējas. Pretējā gadījumā uzņēmuma mārketings neattīstīsies, labākajā gadījumā tas stagnēs.

Man ir pavisam viegli salīdzināt – es pats esmu bijis offline mārketinga speciālists agresīvā kompānijā ar Latvijas mērogiem iespaidīgu mārketinga budžetu. Varu droši apgalvot, ka interneta mārketingā darbojas tieši tie paši principi, kas offline (kāds brīnums, ne?), tikai rīki ir savādāki. Es pat teiktu, ka ievērojami labāki. Un to var just līdz ar interneta lietošanas pieaugumu.

interneta mārketings latvijā

  • Kāda ir pati galvenā sāpe šobrīd Latvijas Interneta mārketingā?

Šeit pavisam vienkārši. Viennozīmīgi lielākā problēma manā redzējumā:

Daudzi sāk braukt ar Ferrari, lai gan vajadzētu ar vecu Opelīti..

Gribēju teikt, ka ir mums PR, sociālā mārketinga, viral speciālisti, bet tajā pašā laikā ļoti daudziem termins “affiliate” ir svešvārds, kas nav saistīts ar interneta mārketingu, “seo” ir pagātne vai lamuvārds, “email mārketings” nestrādā (un vispār, kas vēl lieto e-pastu?…), lai gan īstenībā tas viss pat nav izmēģināts.

Jā, tas nav stilīgi, tas nav kruta, tā nav tendence, bet dzīties tikai pēc jaunākajām tendencēm un neizmantot to, kas jau sevi ir pierādījis, ir, maigi sakot, riskanti un neapdomīgi. Un patiesībā tā arī nav uz ilgtermiņu vērsta rīcība.

Aigars - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Aigars (210 Raksti)

Mans lauciņš ir affiliate mārketings/partermārketings. No tā izriet, ka labi orientējos dažādos interneta mārketinga jautājumos.



14 komentāri rakstam “Galvenā Interneta Mārketinga Sāpe Latvijā”

  1. iMednis saka:

    še 5 :)

  2. načo saka:

    “Latvijā tomēr ir tādā zīdaiņa vai maza bērna statusā ”

    Es sāku strādāt ar interneta projektiem kaut kur 2004.gadā. Tad bija populāri teikt par to, ka Latvijā viss bērna līmenī ir un ka piecu gadu laikā nu tik būs. Tagad ir pagājuši pieci gadi un nekas nav mainījies. Un būtībā pēc maniem novērojumiem arī nemainīsies — Latvijā viss paliks bērna līmenī.

    Ja ir vēlme pelnīt ar interneta mārketingu normālā līmenī, tad ir divi varianti, vai skatīties uz krieviski runājošām valstīm vai arī uz angļu valodā runājošām. Šeit viss, kas tiek un tiks darīts ir vienkārši hobija līmenī.

  3. Vairo saka:

    Labs kārtējais apraksts Aigar. 10/10

  4. Agris saka:

    Pilnīgi piekrītu Aigaram.
    Par affiliate es vispār nesaprotu, kāpēc netiek izmantots Latvijā?!? Piemēram no hostinga kompāniju puses, kur tas varētu labi aiziet…
    Lai nu uzskatu sevi par iesācēju, tomēr arī nolēmu uztaisīt lapu par to kā nopelnīt internetā. Nenoliegšu, ka daudzas lietas esmu mācījies no Aigara (lielāko daļu gan metodom tika), taču kā iesācējam bija daudz jautājumu, kur nebija atbilžu, jo bieži problēma ir, ka speciālisti raksta savā valodā, bet ne parastiem cilvēkiem saprotamā…
    Piekrītu arī načo par hobiju…

  5. Ronijs saka:

    Un kapec visi sudzas ka Latvijaa affilite jomaa nekas nonotiek? Sanaak tad Latvijaa nav neviens cilveeks tik specigs shajaa lietaa lai beidzot saaktu biidiit lietu? Nu taa sanaak!

  6. Ronijs saka:

    gribeju teikt interneta marketinga jomaa nevis affiliate!

  7. Agris saka:

    Ronij,
    Mani bieži nepamet doma, ka Aigars uz to iet, proti, gatavo augsni affiliate mārketingam.
    Turklāt, pēc manām domām, pārāk daudz mediju aģentūras barojas no klientiem…

  8. iMednis saka:

    kamēr uzņēmumu marketingos sēdēs “izglītoti” cilvēki, tikmēr veģetēs mēdiju aģentūras

  9. Egils saka:

    Es uzskatu, ka viena no lielākajām problēma Latvijā ir rentabilitātes nemērīšana.
    Ja uzņēmumi kārtīgu mērītu reklāmas atdevi, tad rastos iespaids arī par to, kas ir un kas nav izdevīgi. Un ir skaidrs, ka Interneta Mārketinga rīki būtu izdevīgi. Pēc tam arī būtu skaidrs cik % no preces/pakalpojuma vērtības var izmantot mārketingam – līdz ar to arī Affiliate mārketingam.

    Sākumā jāiemācās pilnvērtīgi ar analīzes rīku palīdzību izvērtēt mājas lapas apmeklētājus. Pēc tam, katrs nākamais mēdiju kanāls būtu viegli izanalizējams.

  10. [...] Twitter vairākiem digitālā mārketinga pionieriem Latvijā. kādu laiciņu atpakaļ lasīju par interneta mārketinga tendencēm Latvijā. Raksts interesants, domas arī, tomēr vēlējos sākt sarunu par [...]

  11. Ingrīda saka:

    Teicams raksts.
    Es gan, strādājot vidēja uzņēmuma marketinga nodaļā, izmantoju gan e-mail marketingu, gan nedaudz sociālo marketingu, gan SEO uzņēmuma mājas lapai, tomēr AdWords kampaņai priekšniecība nedod zaļo gaismu :(

  12. Agris saka:

    Ingrīda, prieks dzirdēt par SEO, jo. Rolanda Laķa un Zigurda Zaķa seminārā, kad autotorijai (kas bija uzņēmuma mārketinga cilvēki) pajautāju, ar kādiem atslēgvārdiem viņu uzņēmums ir pirmajā lapā Google, man atbildēja, ka mārketinga cilvēkiem tas nav jāzina uz ko man neko negribējās vairs teikt… :lol:

  13. Alre saka:

    Ir jāpaskatās uz lietām no citas puses. Ir cilvēki, kā mēs, kuri redz perspektīvu ko dod internets kā tāds, bet viņu Latvijā ir mazākumā.

    Ir cilvēki kuriem ir nauda un tradicionālais bizness “lēti nopirkt un ātri pārdot” lai arī cik skaists viņa uzņēmums izskatītos. BET viņi ļoti negrib neko mainīt, tak desmit gadus un vairāk vis ir tik labi darbojies, priekš kam. Jā un internetā jau darbojas tikai krāpnieki un affēristi.

    Bizness internetā ir lielisks veids kā nopelnīt naudu ārzemēs (jocīgi skan), vismaz tāda ir mana pārliecība.

    Jā un salasoties visu kaut ko internetā un arī šajā blogā (paldies Aigaram), skraidot ar spini gar Gauju radās doma kura iespēra kā zibens. Jāveido pašiem savs produkts, piemēram kāda svara zaudēšanas sistēma ar konkrētu produktu (tinktūra, tēja, vai kas tamlīdzīgs ko ērti var nosūtīt pa pastu…) vai kas tamlīdzīgs izveidojam par to skaistu stāstu, liekam internetā, veidojam partnerprogrammu un lai cilvēki strādā.

    Interesantākais tas, ka precīzi šo pašu ideju kādu nedēļu atpakaļ TV tiešajā ēterā izteica LMT šefs Binde, izsakot arī nesapratni kādēļ neviens līdz šim tā nedara. Sapratu, ka virziens ir pareizs…

    Galu galā ja ir sarežģīti notirgot mūsu preci tepat pie mums, vai viņu preci tur pie viņiem nu tad tirgojam mūsu preci tur pie viņiem.

    tāda gara runa man sanāca, bet ir jau ko teikt :))

  14. Aigars saka:

    lielisks komentārs, Alre! Vispār, paldies visiem, visiem par komentāriem!

    Absolūti piekrītu tam, ko Tu saki, Alre. Un jā, kāpēc gan neradīt savu produktu, patiešām!? Viss ir iespējams, tikai jāatcerās divi svarīgi nosacījumi – produkta kvalitāte un smags darbs! Tad viss notiks gandrīz vai pats no sevis. Nu ne gluži pats no sevis, bet Jūs mani sapratāt…

Ieraksti komentāru