E-pasta mārketings nav Spams!

spamsVai neesi sastapies ar to, ka e-pasta mārketingu pielīdzina spamam, t.i. nevēlamiem e-pasta ziņojumiem? Es pat teiktu, ka notiek tieši pretēji – spams nereti tiek pielīdzināts e-pasta mārketingam. Patiesībā bieži vien tas netiek atdalīts, bet vienkārši iedarbojas princips “abi labi”.

Ar ko tad atšķiras spams no e-pasta mārketinga? Ir viena galvenā un svarīgākā atšķirība – spama ziņojumu cilvēks saņem, neatkarīgi no tā, vēlas viņš to vai nē (99% gadījumu tomēr nevēlas..), bet e-pasta mārketinga ziņojumus cilvēks saņem tikai tad, ja pirms tam viņš ir labprātīgi piekritis šos ziņojumus saņemt.

Otra svarīgākā atšķirība ir tā, ka no spama nevar atteikties, var tikai naivi cerēt, ka tas vairs netiks sūtīts, bet no e-pasta mārketinga ziņojumiem jebkurš cilvēks jebkurā brīdī var viegli atteikties (tā tam vismaz būtu jābūt).

Pārsvarā šo ziņojumu sūtīšanu regulē valstu likumi (Latvijā Informācijas sabiedrības pakalpojumu likums, kurš gan ir novecojis, nepilnīgs un nekam nederīgs), tāpēc pirms jebkuru e-pasta mārketinga aktivitāšu iesākšanas būtu jāiepazīstas ar šādiem likumiem attiecīgajā reģionā, valstī.

Spams vs. E-pasta mārketings

Kad ir jāizvēlas starp spama sūtīšanu un plānotu e-pasta kampaņas realizāciju, tad gadās, ka izvēle ir par labu spamam. Pamatojums tam parasti ir tāds, ka tas ir lētāk, izdevīgāk, ātrāk un var gūt labāku atdevi. Vai patiešam tas tā ir?

  • Spams nav lētāks

Lai savāktu savu e-pasta adrešu listi, var tikt ieguldīti dažāda apjoma līdzekļi. Lai listi ievāktu maksimāli īsā laika periodā, ir jāiegulda dažreiz lieli līdzekļi kampaņas/-u realizācijā. Šādu kampaņu rezultātā ātri tiks savāktas e-pasta adreses, klientiem pretī sniedzot bonusus.

Piemērs:

Tirdzniecības tīkls X kādas savas kampaņas ietvaros veic pircēju anketēšanu, kuras ietvaros tiek ievāktas klientu e-pasta adreses ar skaidru norādi uz to, ka uz tām tiks sūtīti ziņojumu un klients tam piekrīt. Lai motivētu klientus to darīt, tiek piedāvāta kāda vērtīga balva, teiksim, ceļojums uz Spāniju. Šajā gadījumā tirdzniecības tīkls īsā laikā iegūs lielu e-pasta datubāzi email mārketinga mērķu sasniegšanai.

Netērējot līdzekļus, e-pasta adrešu listi var izveidot arī ar ļoti mazām izmaksām. Tas gan varētu būt daudz ilgāks laika periods, taču tā ir izeja gadījumā, ja nav iespējas papildus izdevumiem. Tas varētu tikt realizēts ar pieteikšanās formas publicēšanu mājas lapā, blogā, portālā, pretī sniedzot bonusu.

Piemērs:

Tas pats Tirdzniecības tīkls X savā mājas lapā ievieto pieteikšanās formu, pretī sniedzot bonusu. Savukārt online veikali var piedāvāt iknedēļas digitālo izdevumu par jaunumiem attiecīgā sfērā, jauniem piedāvājumiem, bonusiem, atlaidēm utt.

e-pasta forma

Bet vienkāršs mazais uzņēmējs vai affiliate mārketieris var izveidot kādu vērtīgu bezmaksas ziņojumu, e-grāmatu par attiecīgo sfēru, apmaiņā pret to ievācot apmeklētāju e-pasta adreses.

email formaAbos gadījumos ir jārēķina e-pasta adrešu uzturēšanas izmaksas. Visvienkāršāk to ir uzticēt kompānijām, kas piedāvā šādus servisus. Piemēram, Aweber šī maksa sākumā ir tikai 19$, bet vēlāk atkarībā no e-pasta adrešu daudzuma datu bāzē.

Un tas ir arī viss – e-pasta nosūtīšana tieši nemaksā neko, jāpātērē laika resursi.

Spama gadījumā var nākties samaksāt 50 Ls par tikai viena ziņojuma nosūtīšanu, teiksim, 10 000 cilvēkiem. Un arī tad nav nekādu garantiju, atskaišu par ziņojumu piegādēm, klikšķiem tajos utt.

  • spams nav izdevīgāks

Te ir jāņem vērā pats svarīgākais faktors – mērķauditorija. Ja savā listē visas savāktās e-pasta adreses var uzskatīt par mērķauditoriju, tad spama gadījumā bieži vien ir tā, ka piedāvātajās listēs nebūs neviena cilvēka no mērķauditorijas, līdz ar to arī rezultāts būs attiecīgais.

Parasti šādu datu bāžu vācēji nesegmentē auditoriju vispār vai nedara to pietiekoši augstā līmenī.

Nu un nemaz nerunājot par to, kā šādas spama listes tiek ievāktas. Tiek riskēts gan ar savu reputāciju, ko pazaudēt ir viegli, bet atgūt praktiski neiespējami, gan arī ir liels risks “uzrauties” uz nepatikšanām, nonākot pretrunā ar likumiem.

Bieži vien cilvēki, uzņēmumi, kas it kā realizē ļoti pareizu e-pasta mārketingu, tomēr pieļauj vienu lielu, rupju kļūdu – netiek dota iespēja vienkārši atteikties no e-pasta ziņojumiem! Links uz atrakstīšanos no ziņojumu saņemšanas tiek slēpts, sarežģīts vai vēl ļaunāk – netiek piedāvāts vispār!

Šādam linkam ir jābūt skaidri redzamam un pēc uzklikšķināšanas uz tā klients vairs nedrīkst saņemt nevienu ziņojumu, izņemot apstiprinājuma e-pastu.

atrakstisanas_links

Ja šāda linka nav, tad ikvienam jau ir tiesības uzskatīt, ka konkrētais sūtījums ir spams.

Rezumējot jāatkārto, ka email mārketings nav spams, jo klients pats brīvprātīgi piesakās ziņojumu saņemšanai; klientam vienmēr ir iespējas atteikties no ziņojumu turpmākās saņemšanas. Email mārketings vienmēr ir vērsts uz konkrētu mērķauditoriju nevis “ņemts uz masu” un spama kampaņa nav ne lētāka, ne izdevīgāka par email kampaņu.

Aigars - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Aigars (210 Raksti)

Mans lauciņš ir affiliate mārketings/partermārketings. No tā izriet, ka labi orientējos dažādos interneta mārketinga jautājumos.



4 komentāri rakstam “E-pasta mārketings nav Spams!”

  1. No1 saka:

    Spams pats par sevi ir nelegāls un, ja kādam vai vairākiem, tas ļoti nepatiks, tad tiesa var piespiest diezgan lielu naudas sodu, ja ņemam vērā, ka apspamoti tiek vairāki tūkstoši cilvēku!

    Kā tu nosauktu Stockman utt akcijas, kurās es, izņemot savu klienta karti, ar milzīgu X norādu, ka NEVĒLOS saņemt nekādus jaunumus uz e-pastu, tomēr viņi tos visu laiku sūta bez atrakstīšanās linka? Teorētiski taču viņus var par to iesūdzēt tiesā :)

  2. Aigars saka:

    njā, tas ir vistīrākais SPAMS. Man bija gadījums ar K-Rauta. Es pat nekādas klienta kartes neesmu pie viņiem pasūtījis, taču kādu dienu saņēmu SMS ar K-Rautas reklāmu. Sazinājos ar mārketinga nodaļu, lai noskaidrotu, kāpēc ir tāda situācija. Atbilde bija – acīmredzot ir sajaukts numurs…

  3. No1 saka:

    Atbilde ļoti veikli izdomāta starp citu – piesieties pie tā īsti nevar :) Par SMS piedāvājumiem – varbūt uzraksti rakstu arī par smsbuzz.lv? Šķiet izcili veiksmīgs un diezgan ģeniāli vienkāršs projekts, tikai reklāmdevēju skaits pieklibo pagaidām :)

  4. Aigars saka:

    interesants tas projekts smsbuzz.lv, piekrītu. Ir man arī savs viedoklis par šo, domāju uzrakstīšu ;)

Ieraksti komentāru