Affiliate Mārketings no Uzņēmuma Skatpunkta

affiliate mārketingsKad kādam pajautā kaut ko par affiliate mārketingu, visi skatās un brīnās, bet reāli affiliate mārketings jeb partneru mārketings ir tas pats kas darbs ar izplatītājiem vai komercaģentiem. Atšķirība tikai tāda, ka 99% darbības notiek izmantojot internetu kā saziņas un reģistrēšanas līdzekli (vidi). Šajā īsrakstā tad mēģināsim paraudzīties uz to visu no uzņēmuma skatpunkta.

Bet sākumā apskatīsim vēlreiz, kas tad tas affiliate mārketings ir

Affiliate mārketings ir termins, kas radies angliski runājošajā pasaulē, un pēc būtības nozīmē partneru programmas izmantošanu kopējā marketinga arsenālā papildus apmeklētāju, prospektu un pārdošanu iegūšanai, un parasti ar partneriem norēķinoties tikai par padarīto darbu. Proti, ja aģents (affiliate), nav „piegādājis vai pārdevis” noteikto „produktu”, tad uzņēmums partnerim neko nemaksā. Ultraproduktīvs darba spēks.

Kur ar to varam sastapties Latvijas dzīvē? Tipiskākie piemēri – apdrošināšanas brokeri, mazās tūrisma aģentūras, tie paši pārdošanas aģenti, kas darbojas uz komisiju principa, piemēram, tirgojot kabeļtelevīzijas pakalpojumus vai interneta pieslēgumu paketes u.tmldz.

Ieskaties! Definējam, kas tad ir affiliate mārketeris no Latvijas likumdošanas puses

Kā tad affiliate mārketings darbojas

Pirmkārt, ir jābūt produktam vai servisam, kas tiek izplatīts caur internetu un kuru var pasūtīt vai pieteikt caur internetu. Tas ļauj tad ieviest „uzskaiti” (tracking), kurš partneris, cik daudz klientus vai prospektus ir sagādājis uzņēmumam.

Kā galvenā priekšrocība ir jāmin, ka viss ir automatizējams un nav nepieciešams veltīt daudz darba tehniskajai daļai. Kā vienreiz affiliate programma uzstādīta, tā var darboties ar 100tiem un tūkstošiem partneru bez papildus laika ieguldījuma.

Vēl pluss, ka nav jāierāda aģentam darba vieta, vai inventārs, utml tradicionālās neērtības.

Viss kas jādara, ir jāveic izmaksas par veiktajām pārdošanām mēneša beigās.

Ieguvumi uzņēmumam

o    Minimāli reklāmas izdevumi (jāmaksā tikai par klientiem/pārdošanām, nevis par reklāmas „laiku/vietu”)
o    Norēķinās ar partneri tikai par padarīto darbu (nav nepieciešams maksāt fiksētu algu vai tml)
o    Darbinieks pats ir motivēts pelnīt vairāk
o    Iespēja piekļūt kreatīviem un spēcīgiem resursiem
o    Iespējams dominēt tirgu un izspiest konkurentus
o    Nelielas darbināšanas maksas salīdzinot ar jaunas filiāles atvēršanu vai tml
o    Pozitīvi ietekmē brendu (par jums runā visā internetā)

Kā Jūsu produktus var reklamēt (jūsu vietā)?

o    Optimizēt lapas Google meklētājam
o    Ģenerēt trafiku izmantojot PPC
o    Izmantojot reklāmu tīklus kā textads
o    Banneru tīkli
o    Reklāmraksti
o    Blogi un jaunumu agregatori
o    Informāciju katalogi un direktorijas
o    Video portāli
o    Forumi
o    Sociālie tīkli (visās tās formās)
o    Reklāmas izvietošana
o    utt. utjp.

Iespējams, pašiem neieguldot lielu budžetu.

Riski, ar ko jārēķinās uzņēmumiem

o    Affiliates var izrādīties spameri (e-pasti, forumi, utml)
o    Nodarbojas ar viltus transakciju ģenerēšanu (zagtas kredītkartes)
o    Saliela produktu par daudz vai sniedz nepatiesu informāciju
o    PPC biddings uz brenda vārdiem (nedod ieguvumu uzņēmumam)

Bet nu riski kopumā ir daudz reižu mazāki nekā ieguvumi, ko sniedz kontrolēti izvērsts affiliate marketings. Riskus var ļoti vienkārši novērst sekojot tam, kādus partnerus pieņemat affiliate programmā un skaidri komunicējot, ko var un ko nedrīkst darīt. Tik vien. Un mazajā latvijā ar 50-100 partneriem pietiktu, lai nodominētu tirgu.

Piemēram, skatamies, kas notiek Google līdz ar Lattelecom affiliate programmas ieviešanu. Viens no populārākajiem atslēgvādiem šajā nišā. Ar zaļo iezīmēti affiliate projekti, ar sarkano – paša Lattelecom. Kā redzam, Lattelecom tikai ar vienu rezultātu un affiliates ar pārējiem sāk dominēt ar šo atslēgvārdu Google meklētājā. Un tas ir tikai sākums… Un tas ir tikai viena atslēgvārda piemērs…

lattelecom google meklētājā

Kapēc Latvijā tas īsti neattīstās?

Iemesli ir daudzi un dažādi, daži objektīvāki, daži subjektīvāki.

Pirmkārt, jau esam ļoti nabagi un maziņi, kā valsts. Tikai 2 miljoni ar asti. Uz jaunām lietām skatamies ar bijību.

Otrkārt, tas nebūt nav izdevīgi mēdiju aģentūrām utml. iestādēm, kur rezultāts ir sekundārs vai nav precīzi izmērāms. Kamēr es esmu par brandingu u.tmldz. lietām, tomēr affiliate marketings ir interesants sektors, kurā izvērsties.

Kaut vai par piemēru var minēt visus tos mazos portālus, kas saradušies kā sēnes. Tie ir lieliski partneri ar diezgan ievērojamu auditoriju. Protams, nevar salīdzināt ar TV vai citiem mega auditoriju medijiem, tomēr, ja mēs mērķējam piemēram sievietes/māmiņas, tad tāds resurs kā calis.lv būtu lielisks partneris. Un nevis maksājot n-tos latus par reklāmu, bet tikai par pārdotajiem produktiem utml. Vai adwords marketieri, utml.

Un pati lielākā problēma – fiziskās personas un nodokļi

Viss, kas ir līdz šim bijis, bija balstīts pārsvarā uz juridiskajām personām, tāpēc šķiet, ka tādā veidā ir atstāti malā mazie aģenti, kas iespējams varētu piedāvāt daudzus kreatīvus risinājumus, un zināšanas, kādu aģentūrām nav, jūsu labā, maksājot tikai par padarīto darbu. Ja šo daļu atrisina, tad iestājas zaļā gaisma daudz kam.

Lēnām sāk arī Latvijā parādīties izņēmumi, kas sadarbojas ar fiziskajām personām. Tas priecē. Pagaidām viss. Domājiet jūs – uzņēmēji!

Sandis - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Sandis (3 Raksti)

Daudzi uzreiz norādīs, ka Sandis ir SEO speciālists. Jā ir, bet ne tikai – Sandis orientējas jebkurā jautājumā, kas saistīts ar Interneta mārketingu. It sevišķi spēcīgs Sandis ir affiliate mārketingā.



3 komentāri rakstam “Affiliate Mārketings no Uzņēmuma Skatpunkta”

  1. Aigars saka:

    paldies, Sandi, beidzot Tu to izdarīji! :)

    Gribu tikai piebilst par to domu – tas nebūt nav izdevīgi mēdiju aģentūrām utml. iestādēm.

    Jap, tieši tā, viņiem tas tomēr daļu pīrāga atņems, ja affiliate Latvijā attīstīsies ;) Un kreatīvie, radošie vienmēr atsauksies uz spameriem un kopumā nekam nevajadzīgo affiliate mārketingu. Tāpēc, manuprāt, šo blogu vispār labāk redz ejam nekā nākam :D

  2. Mārtiņš saka:

    Vispār jau interesanti, ka šādu rakstu izveidoja kāds, kas nav uzņēmuma pārstāvis, bet jāatzīst, ka ļoti precīzi viss uzskaitīts. Vienīgi pie riskiem vēl minētu brenda stila izplūdināšana, par ko zīmola veidotāji nav īpašā sajūsmā un būs kaut kas jādomā, kā mazināt

  3. Sandis saka:

    Paldies ;)

    Neesu LTK pārstāvis, bet meneģēju savus 5 brendus, kā arī stāvu blakus vēl kādam ducim; Tā kā tā virtuve zināma daudz labāk nekā var likties;

Ieraksti komentāru