Affiliate Mārketings Latvijā

affiliate mārketings LatvijāRaksta mērķis ir radīt diskusiju par to, vai affiliate mārketings Latvijā ir nepieciešams vai nav, nav pagaidām, nebūs nekad.

Ko mēs saprotam ar terminu affiliate mārketings?

Affiliate mārketings ir Interneta mārketinga sastāvdaļa, kurā visas iesaistītās puses nokļūst win-win-win situācijā. Un iesaistītās puses ir trīs – produkta vai pakalpojuma radītājs (affiliate programma), tā virzītājs (affiliate mārketieris) un patērētājs, produkta vai pakalpojuma lietotājs.

Pasaulē affiliate mārketings ir ļoti attīstīts un daudziem uzņēmumiem uz to balstās lielākā daļa biznesa. Sekojoši, arī lielākā peļņas daļa ir no affiliate mārketinga politikas.

Latvijā ir mēģināts ieviest affiliate mārketingu, taču nesekmīgi. Es tagad nerunāju par dažādiem starpnieciskajiem darījumiem, mākleriem utt., bet gan par affiliate mārketingu tā klasiskajā izpratnē.

Manā redzējumā klasiskais affiliate mārketings ir publiski pieejama affiliate programma ar skaidriem “spēles” noteikumiem, vietni internetā (affiliate tīkls, programma), kurā ir apkopota visa nepieciešamā informācija (affiliate linki, mārketinga instrumenti, analītikas dati utt.). Un, protams, konkrēts gala mērķis (landing page), uz kuru mārketierim virzīt apmeklētāju plūsmu.

Uzņēmēja ieguvumi:

  • papildus apmeklētāju plūsma
  • primārās mērķauditorijas sasniegšana
  • papildus peļņa (reklāmas izdevumu vietā affiliate komisijas maksājumi)
  • brenda stiprināšana, izplatība

Affiliate mārketiera ieguvumi:

  • nav jārada produkts vai pakalpojums
  • relatīvi liela peļņa
  • web projektu monetizācija

Patērētāja ieguvumi:

  • lielāka daudzuma informācijas ieguves iespējas par konkrēto produktu (salīdzinājumi, pieredze)
  • vieglāka izvēle
  • lielāks uzticamības faktors

Nosauktie ir tikai daži katras puses ieguvumi – sarakstu var papildināt vēl un vēl. Taču ne tas ir svarīgākais – svarīgākais ir affiliate mārketinga vide konkrētā tirgū.

Pieņemsim, mēs tagad skatamies uz Latvijas tirgu. Kāda ir affiliate mārketinga vide Latvijā? Piekritīsi, ne tā pati veiksmīgākā. Kāpēc?

Affiliate mārketinga Latvijā iespējamie riski:

  • neizglītots uzņēmējs – rezultātā nav atbalsta izveidotajai affiliate programmai vai arī ir zema atdeve
  • neizglītots mārketieris – drauds uzņēmuma reputācijai un imidžam (kas ir ļoti būtisks moments); spama izplešanās; nepareizas mērķauditorijas uzrunāšana, līdz ar to atdeves samazināšanās.
  • mazais tirgus (risks?)
  • konkurences trūkums (risks?)

Tātad manā redzējumā, lai Latvijā varētu sekmīgi attīstīt affiliate mārketinga vidi, iepriekš ir jāveic, pirmkārt, izglītošana (gan uzņēmēju, gan potenciālo mārketieru) un arī jābūt ļoti labvēlīgai ekonomiskajai videi (pat krīzes apstākļos).

Kādas nozares ir vistuvāk affiliate mārketingam Latvijā?

Ja skatamies uz pašreizējo situāciju, tad protams, ir jāvērtē pēc paša pirmā un galvenā kritērija – vai produktu/pakalpojumu ir iespējams iegādāties internetā, web lapā, portālā? Ja jā, tad ar to jau pilnīgi pietiek, lai tehniski realizētu affiliate mārketinga politiku.

Vai tas ir nepieciešams stratēģiski? Teiksim, ja Interneta veikals strādā ar 5% uzcenojumu, tad kāda te var būt runa par affiliate mārketingu?…

Bet kas vēl mums ir – hostinga pakalpojumu sniedzēji, ceļojumu aģentūras, grāmatu tirdzniecība. Kas vēl? Auto nomas, pasākumu biļetes, apdrošināšanas produkti, banku produkti, dāvanas, ziedi utt. utt.

Kāpēc nav bijusi veiksmīga pieredze?

Pirmkārt, jau augstākminēto iemeslu dēļ. Es neatceros nevienu affiliate programmu Latvijā, kas jau pamatā būtu uzbūvēta kaut daļēji atbilstoši vispārpieņemtajiem standartiem.

Otrkārt, daļēji arī pastāvošo stereotipu dēļ. Šo mainīt var tikai respektējama uzņēmuma veiksmīga pieredze. Uzsveru – veiksmīga nevis vienkārši pieredze.

Tas viss kopā veido viegli prognozējamu miksli – affiliate programma ir izveidota tā, ka neviens normāls, pieredzējis mārketieris tajā neiesaistīsies. Tas rada ķēdes reakciju – iesaistās tikai diletanti, kas sāk savu netīro darbu – spams visās iespējamās vietās.

Rezultātā neapmierināti ir visi:

  • uzņēmums, kuram jāslēdz ciet affiliate programma dēļ atdeves trūkuma vai neesamības
  • mārketieris, kuram peļņas vietā ir tikai vilšanās
  • patērētājs, kurš tiek nepareizi uzrunāts (patērētājs, kuram nepieciešams produkts, tajā pašā brīdī paliek neuzrunāts vispār)

Kāds ir Tavs viedoklis par affiliate mārketinga potenciālu Latvijā?

Aigars - pēdējie 5 raksti

Line Break

Autors: Aigars (210 Raksti)

Mans lauciņš ir affiliate mārketings/partermārketings. No tā izriet, ka labi orientējos dažādos interneta mārketinga jautājumos.



19 komentāri rakstam “Affiliate Mārketings Latvijā”

  1. dabbler saka:

    Manuprāt, šobrīd galvenais šķērslis ir tas, ka potenciālais šādas kampaņas izmantotājs (piem., tas pats auto nomas īpašnieks) nezina un nesaprot kā tas affiliate mārketing strādā un kas tas ir par zvēru. Ok, tev te ir pilns blogs pierakstīts par affiliate mārketingu un cik tas ir kruts, bet es nomāju savas mašīnas un man tas ir tikai vēl viens svešvārds ar kura palīdzību tu no manis gribi paņemt naudu.
    Uztaisi vienu piemēru tādai lapai, parādi man mazajam, muļķajam uzņēmējam kā es ar to varēšu nopelnīt naudu un kurā brīdī man tam otram sabiedrotajam būs jāmaksā un par ko!
    Tev kā interneta mārketing speciālistam vai kādai web izstrādes firmai ir jāiet pie uzņēmēja un jāpastāsta kas tas tāds vispār ir. (turklāt uzņēmējam saprotamā valodā – bez affiliate marketing katra teikuma beigās)

  2. Sandis saka:

    Gribētos piebilst, ka affiliate marketing ir performance marketing, proti, klients maksā tikai par rezultātu – affiliate (online aģents) saņem komisiju tikai par iegūtajiem klientiem, līdz ar to uzņēmumam nav fiksēto izmaksu, ir tikai izmaksas par katru transakciju. Kurā jau ir iekļautas reklāmas izmaksas.

    Dabbler – tev ir taisniiba, prasās pēc kaut kā tāda, un laikam uztaps nākamnedēļ.

  3. Edgards saka:

    Līdz kaut cik normālam affiliate mārketingam Latvijā ir pavisam tālu. Mana pieredze:

    1. Ar mājas lapas (interneta veikala) palīdzību tirgoju preces Latvijas teritorijā. Secinājums – ~70% vēlas darījumu sarunāt pa telefonu; ~85% vēlas norēķināties uz vietas – skaidrā naudā.
    2. Pats esmu izveidojis dažiem uzņēmējiem mājas lapas, kur tiek novirzīti mērķēta auditorija (ar Google Adwords palīdzību). Tā kā ~ 70 % uzzvana pa telefonu, Izkontrolēt cik patiesībā klientu atnākuši tieši no manas lapas – NEREĀLI – atliek tikai akli uzticēties manam “partnerim”. Taču tas jau vairs nav bizness, bet labdarība :)

    Secinājums, Pārāk mazs tirgus, pārāk maza teritorija, pārāk maz uzticības, lai norēķinātos internetā.

  4. Sandis saka:

    Tirgus mazs, jaa, bet alternatiiva – radiit speciaalu numuru tavam trafikam; protams, tas prasa mazliet logoshanu utml, bet tas ir iespejhams;)

  5. Edgards saka:

    teikšu tā – paskatīšos kā man veiksies ar affiliate marketing iekš lielā – angliski runājošā – tirgus un tad es pateikšu savu galējo viedokli ;)
    Jo dažreiz tiešām: “labāk pirmais ciemā, nekā pēdējais pilsētā”

  6. Sandis saka:

    Nu tur nav ko skatiities, dari to pareizi – miljardi apgroziiti gadaa :)

  7. Aigars saka:

    ir savas šādas tādas problēmas Latvijā. Taču atnāks viss arī līdz mums pienācīgā līmenī. Jau ir atnācis… Nāks vēl ;)

  8. Spektrs saka:

    Bet nu tad man tas pats viens vienīgs jautājums, piemēru! Tad ar ko Jūs iesakat sākt, ja piem: cilvēks vēlas būt par markateieri un pārdod labu pakalpojumu vai produktu, tad kādus produktus Jūs iesakāt virzīt? Lai paši uz savu galvu neiegrābjas ar visādām tur piramīdām, MLM un citiem zvēriem? ar ko sākt?

  9. Aigars saka:

    šobrīd Latvijā nav normālas affiliate programmas, nu vismaz publiski pieejamas nav. Tāpēc par to runāt vēl pāragri. Bet pasaules līmenī var sākt ar jebkuru sfēru, nišu. Galvenais ir darboties sev interesējošā nišā, par kuru, ja ne būtu zināšanas, tad vismaz padziļināta interese, lai tas process neapnīk kādā brīdī.

    Bet, kā sākt affiliate mārketingu, par to jau te blogā ir daudz postu sarakstīts http://www.webmarketing.lv/category/interneta-marketings/affiliate-marketings, arī konkrēts piemērs ir http://www.webmarketing.lv/piemers-ka-pelnit-ar-affiliateniche-marketing-un-adsense

  10. Sandy saka:

    AdSense izskatās ka ir aizgājusi tīri neko, tā kā ja tev ir laba mājas lapa ar pienācigu apmeklētāju daudzumu, var mēģināt spēlēties. Jāpiesakās protams ir ar Angļu vai laikam var arī ar Krievu valodā veidotu lapu. Latviešus pa tiešo nepieņem.

    Variants 2 – cilvēki pērk grāmatas no interneta, sevišķi amazon, tā kā ir vērts paskatīties un varbūt var kaut ko uzcept priekš IT džekiem vai tml, kas ir tā sacīt biežākie aizjūru literatūras lasītāji. Bagāta ar šito metodi nepaliksi, bet pieredzes pēc var mēģināt.

    Latvijā ir TextAds darbojas līdzīgi kā adsense, ir vēl visādas iespējas izvietot linkus par maksu mēnesī utml.

    Top arī affiliate programma, redzēs kā aizies, pagaidām kai Aigars teica – privāti.

  11. priecigus ligo saka:

    10# ja tu domā to lattelecom aff, kkā negribās ticēt ka viņa baigi aizies, bet tad jau redzēs… aigars jau baigi slavēja :))

  12. sandy saka:

    @prieciigais liigo – nav pamata lai neaizietu :) resursi un produkts ir top limenii :)

  13. Aigars saka:

    priecigus ligo, kas Tu esi? :)

  14. Mārtiņš saka:

    Manuprāt lielākā loma tomēr ir pašiem affiliates, lai tā lieta aizietu. Līdz šim diezgan maz, kas Latvijā aktīvi ar to nodrabojās. Bet šogad pateicoties Aigaram un Vairim to skaits strauji aug. Tā tik turpināt un būs arī mūsu pagalmā šādi prieki. Tā kā visu cieņu un tā tik turpināt.
    Starp citu Lietuva jau mūs ir pamatīgi apsteigusi, jo ir pat daži affiliate networks, kas kaimiņpagalmā piedāvā šo pasākumu kā starpnieki. Pie mums pagaidām jāaprobežojas ar tiešo sadarbību bez starpniekiem, kas varētu profesionāli un centralizēti piesaistīt gan reklāmdevējus, gan affiliates. Savā ziņā tā ir viena no bremzēm šīs industrijas attīstibai, jo atrisinātu kā minimums uzņēmēju nekompetenci šajā jomā un radītu piedāvājuma pieaugumu. Varbūt kādam ir vēlme aizpildīt šo vakanci un izveidot KomisijuKrustojumu.lv?

  15. Aigars saka:

    Mārtiņš, jautājums ir dienas kārtībā ;)

  16. Mairis saka:

    Labdien!
    Es mēģinu ievākt jeb kāda veida datus par Affiliate mārketingu. Šis mārketinga veids galveno kārt ir akcentēts uz E-komerciju, proti uz interneta vidi. Es šausmīgi būtu pateicīgs ja es no jums iegūtu kādu info par šo Affiliate. Principu kā darbojas Affiliate es zinu, bet es nezinu tieši tehniskos aspektus tā ieviešanai konkrētā mājas lapā. Peim. ar ko būtu vispirms jāsāk, kur būt izdevīgāk utt. Lūdzu palīdzat!

  17. gv saka:

    Edgar tas ko tu mekle ir Go Squared . com tur tu varesi apskatit cik tu esi nosutijis un pat no kuras valsts.

  18. […] iesaistītās puses nokļūst win-win-win situācijā.” webmarketings.lv raksts – Affiliate mārketings Latvijā.Tas taču ir neticami, ka visi ir ieguvēji, vai ne? Taču paskatīsimes kā affiliate mārketings […]

  19. Infa saka:

    kāds man nevar pateikt, kā kļūt par iherb.com affiliate pārstāvi, rakstu viņiem, bet neatbild!!

Ieraksti komentāru